Πέμπτη, 21 Ιανουαρίου 2016

Άμοιρη Ολυμπιακή Αεροπορία ...



Άμοιρη Ολυμπιακή Αεροπορία

Δίνουμε 800.000 ευρώ για να … σκουριάζουν
Η εφημερίδα «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» ρίχνει φως στο σκάνδαλο με τα δύο Airbus 340-300 της πάλαι ποτέ Ολυμπιακής Αεροπορίας
Το τρελό και... ελληνικό με τα αεροπλάνα είναι ότι οι τίτλοι ιδιοκτησίας φαίνεται να βρίσκονται σε εταιρεία της Κύπρου, παρά το γεγονός ότι τα δάνεια της Ολυμπιακής έχουν καλυφθεί από το Δημόσιο!
του Δημήτρη Σταυρόπουλου
Κάποτε όταν οι «βασιλείς των αιθέρων» και τα «διαμάντια» της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Πετούσαν από τη Ν. Υόρκη μέχρι τον Καναδά και από την Αυστραλία έως τη Ν. Αφρική, μεταφέροντας την Ελλάδα στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη.
Τώρα, σαπίζουν σε κάποια άκρη του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» και επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, αποκαλύπτοντας, ταυτόχρονα, ένα πρωτοφανές σκάνδαλο αδιαφορίας ως προς την αξιοποίηση της εθνικής περιουσίας και κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος.
Πρόκειται για τα δυο από τα τέσσερα Airbus 340-300 του πρώην εθνικού μας αερομεταφορέα, που, όπως όλα δείχνουν, θα καταλήξουν και αυτά σε... κατσαρόλες και τηγάνια, αφού όλες οι προσπάθειες να πουληθούν έχουν αποτύχει. Κάθε χρόνο οι 'Έλληνες φορολογούμενοι πληρώνουν 800.000 ευρώ για να σκουριάζουν σε μια άκρη στα Σπάτα, με μόνη, πλέον, λύση την εκποίηση τους για παλιοσίδερα.
Τα υπερσύγχρονα αυτά αεροπλάνα μεγάλων αποστάσεων αγοράστηκαν τη διετία 1997-1998 έναντι του ποσού των 180.000.000 ευρώ το ένα.
Την ίδια εποχή (άγνωστο πώς) η εταιρεία Emirates είχε αγοράσει ακριβώς τα ίδια αεροπλάνα με... 120 εκατ. ευρώ, κάτι που δεν έχει ερευνηθεί ακόμα στην Ελλάδα.
Μετά το κλείσιμο της ΟΑ το 2009, τα τέσσερα αεροσκάφη παρέμειναν στην Αθήνα και το υπουργείο Οικονομικών ανέλαβε να βρει αγοραστή, αφού τα Airbus ήταν στην κατάλληλη αεροπορική ηλικία για μια αξιοπρεπή και επικερδή μεταπώληση. Μάλιστα, δεν ήταν λίγες οι εταιρείες που έδειξαν ενδιαφέρον για την αγορά τους.
Από τότε μέχρι σήμερα, την τύχη των αεροσκαφών διαχειρίστηκαν οι έξης... δέκα υπουργοί Οικονομικών: Γ. Αλογοσκούφης, Ι. Παπαθανασίου, Γ. Παπακωνσταντίνου, Ε. Βενιζέλος, Φ. Σαχινίδης, Γ. Ζανιάς, Ι. Στουρνάρας, Γκ. Χαρδούβελης, Γ. Βαρουφάκης, Ε. Τσακαλώτος. Κανείς δεν αξιοποίησε τις ευκαιρίες πώλησης, όλοι απλώς πλήρωναν τα 800.000 ευρώ για το πάρκινγκ.
Το παρασκήνιο όλα αυτά τα χρόνια
Η Ολυμπιακή πωλήθηκε στον Ανδρέα Βγενόπουλο χωρίς τον αεροπορικό στόλο. Μεταξύ άλλων, ξέμειναν στο ελληνικό Δημόσιο και τα τέσσερα Airbus Α-340. Επί Γιώργου Παπανδρέου, γίνονταν προσπάθειες πώλησης των τεσσάρων αυτών αεροπλάνων, μέχρι που βρέθηκε ένας επενδυτής από το Μαϊάμι (η εταιρεία Apollo), ο οποίος προσέφερε για την αγορά των τεσσάρων Airbus το ποσό των 40 εκατ. ευρώ. Αν και τα αεροπλάνα ήταν κοστολογημένα πάνω από 300 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση έδωσε τα χέρια με τον επενδυτή από το Μαϊάμι, προκειμένου να μην αχρηστεύονται στο «Ελ. Βενιζέλος» τα αεροπλάνα.
Ο επενδυτής ήρθε, πήρε τα δύο αεροπλάνα (από τα οποία αξιοποίησε μόνο τους κινητήρες, ενώ την άτρακτο την έκοψε σε κομμάτια και την έκανε... μαγειρικά σκεύη), αλλά άφησε στο διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας τα άλλα δύο, καθώς έχριζαν επισκευής, η οποία απαιτούσε πολλά χρήματα. Έτσι, έφυγε λέγοντας ότι θα τα επισκευάσει εν καιρώ, προκειμένου να μπορούν να πετάξουν με ασφάλεια. Ωστόσο, στην πορεία, ο αγοραστής άρχισε να απαιτεί από το ελληνικό Δημόσιο να του παραδώσει τα δύο εναπομείναντα Airbus... αξιόπλοα. Το ελληνικό Δημόσιο δεν έμπαινε στη διαδικασία επισκευής τους, ο καιρός περνούσε, η μεταβίβαση δεν γινόταν και τα αεροπλάνα σάπιζαν στο αεροδρόμιο.
Το βέτο του Ελεγκτικού
Λίγο καιρό αργότερα, όμως, ο επενδυτής από το Μαϊάμι επανήλθε και πρότεινε να πάρει τα αεροπλάνα με μια... έκπτωση δύο εκατ. ευρώ. Αντί για 20 εκατ. ευρώ, δηλαδή, να πληρώσει 18 εκατ. ευρώ. Η ελληνική πλευρά δέχτηκε, αλλά λίγο πριν ολοκληρωθεί η συμφωνία, επενέβη το Ελεγκτικό Συνέδριο και άσκησε βέτο στην πώληση αντί 18 εκατ. ευρώ, λέγοντας ότι το αρχικό ποσό, το οποίο είχε αρχικά συμφωνηθεί να δοθεί ως αντίτιμο για τα δύο αεροπλάνα, ήταν 20 εκατ. ευρώ. Με αυτά και με τα άλλα, ο επενδυτής από το Μαϊάμι εξαφανίστηκε. Έτσι, τα δύο Airbus έμειναν για πάντα στο αεροδρόμιο της Αθήνας.
Υπάρχει, όμως, και το πιο... τρελό στην υπόθεση, που έως σήμερα δεν έχει εξηγηθεί από κανέναν. Κάποια στιγμή, ο πρώην υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, έδωσε εντολή τα δύο αεροπλάνα να μεταβιβαστούν στο ΤΑΙΠΕΔ για να τα βγάλει στο σφυρί. Με το που ξεκίνησε, όμως, η διαδικασία με το ΤΑΙΠΕΔ, ανακάλυψαν ότι τα δύο Airbus δεν είναι του ελληνικού Δημοσίου, αλλά ανήκουν σε δύο κυπριακές εταιρείες, οι οποίες έχουν ως εκκαθαριστή το ίδιο πρόσωπο και το οποίο συνδέεται με τη μίσθωση των αεροσκαφών από την Ολυμπιακή το 1999. Η ελληνική πλευρά επικοινώνησε μαζί του και του ζήτησε να τα μεταβιβάσει στο ελληνικό Δημόσιο. Εκείνος, όμως, αρνήθηκε, υποστήριξε ότι τα Airbus ανήκουν στις εταιρείες του και ότι έχει κάνει έξοδα για αυτά. Εκείνη την εποχή, το Δημόσιο είχε μπει εγγυητής για το leasing των αεροσκαφών από την Ολυμπιακή, κοινοποιώντας, μάλιστα, σχετική απόφαση του τότε υφυπουργού Οικονομικών, κ. Νίκου Χριστοδουλάκη, προς την κυπριακή εταιρεία Observatory Enterprises Ltd, που ήταν η εκμισθώτρια των δύο εκ των τεσσάρων Airbus. Για κάποιον λόγο, τον οποίο ουδέποτε έχει εξηγήσει το υπουργείο Οικονομικών, οι τίτλοι ιδιοκτησίας των δύο αεροσκαφών φαίνεται να βρίσκονται ακόμη στην Κύπρο, παρά το γεγονός ότι τα δάνεια της Ολυμπιακής έχουν καλυφθεί από το Δημόσιο.

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια: