3.7.1956 Η Τ.Α.Ε ΓΙΝΕΤΑΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
ΑΥΤΟΙ
ΔΙΑΛΥΣΑΝΕ ΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Ο Ωνάσης ήταν αυτός που (αναγκάστηκε
και) εγκατέλειψε την Ολυμπιακή γιατί έκρινε ότι ήταν ασύμφορη πια με τα
τεράστια έξοδα μισθοδοσίας του προσωπικού και ιδιαίτερα των πιλότων και
προπαντός με τον δεκαπλασιασμό στα καύσιμα, λόγω της πρώτης ενεργειακής κρίσης
του 1973.
Η οικογένεια του Ωνάση
έλεγε χαρακτηριστικά: «Ο Αρίστος μάς έλεγε ότι η Ολυμπιακή δεν έχει πλέον
μέλλον!».
Από την άλλη πλευρά, ποιος
μπορεί να αρνηθεί ότι την Ολυμπιακή δεν την αγάπησε και δεν τη φρόντισε ο
Ωνάσης; Αυτός ο δαιμόνιος επιχειρηματίας που ήδη το άστρο του μεσουρανούσε στο
διεθνές επιχειρηματικό στερέωμα αγόρασε στις 3 Ιουλίου του 1956 έναντι 2 εκατ. δολ. τη
φαλιρισμένη κρατική αεροπορική εταιρεία ΤΑΕ με προσωπικό 865 άτομα και στόλο 14
ντακότες (DC3) και παρέδωσε, όταν αποχώρησε το 1975 μια από τις καλύτερες αεροπορικές εταιρείες
του κόσμου, με έναν σύγχρονο στόλο που περιέλαμβανε τρία τζάμπο και με
δρομολόγια από τα νησιά μας μέχρι την Αμερική, τον Καναδά και την Αυστραλία.
Μια σύγχρονη εταιρεία των
5 ηπείρων, που στην πελατεία της είχε πολλά μέλη του διεθνούς τζετ σετ, χάρις
στο άψογο σέρβις που προσέφερε. Πάντως, πολλοί κυβερνητικοί παράγοντες τότε
πίστευαν ότι παρά τις οικονομικές αντιξοότητες, ο Ωνάσης ίσως δεν θα
εγκατέλειπε την Ολυμπιακή, αν δεν ήταν ήδη εξαντλημένος από την ανίατη νόσο
Myasthenia Gravis και δεν ήταν τσακισμένος ηθικά από τον χαμό, το 1973 σε
αεροπορικό δυστύχημα μέσα στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, του γιου του
Αλέξανδρου. Και δεν άντεξε. Πέθανε το Σάββατο 15 Μαρτίου 1975 στο αμερικανικό
νοσοκομείο του Παρισιού.
Δεν υπάρχει καμιά
αμφιβολία, πάντως, ότι ο Ωνάσης έκανε σκληρές διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση
Καραμανλή για να πάρει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο τίμημα για την Ολυμπιακή. Στην
αρχή ζήτησε από τον Παπαληγούρα ενίσχυση 45 εκατ. δολάρια για να καλύψει τις
απώλειες από την ανατίμηση στα καύσιμα (σημειωτέον ότι στα περίπου είκοσι
χρόνια που είχε την Ολυμπιακή ποτέ δεν παρουσίασε κέρδη και τα περισσότερα
αεροπλάνα ήταν νοικιασμένα από μεξικανικές και παναμέζικες εταιρείες που ήταν,
όμως, ιδιοκτησίας του) και όταν δεν τα πήρε σταμάτησε τη λειτουργία της
εταιρείας και στις 10 Δεκεμβρίου 1974 έστειλε εξώδικη δήλωση στην κυβέρνηση, με
την οποία κατήγγειλε τη σύμβαση με το κράτος για την Ολυμπιακή.
Όπως γράφει ο κ. Γ.
Θεοφάνους, γενικός γραμματέας τότε του υπουργείου Συντονισμού: «Η κυβέρνηση,
ευρεθείσα προ καταστάσεως που μπορούσε να έχει εθνικές επιπτώσεις, λόγω του
κρισίμου σημείου των ελληνοτουρκικών σχέσεων την εποχή εκείνη -που έφθανε μέχρι
κινδύνου πολέμου στο Αιγαίο- έσπευσε και ζήτησε από το Πρωτοδικείο Αθηνών τον
διορισμό προσωρινής διοικήσεως και έβαλε εκ νέου μπροστά τον μηχανισμό της
εταιρείας, ώστε να πετούν τα αεροπλάνα της».
Άρχισαν, στη συνέχεια,
δύσκολες και μακρές διαπραγματεύσεις για να συμφωνηθεί το τίμημα της εξαγοράς
που έφθασε τα 68 εκατ. δολάρια και κατεβλήθη τον Αύγουστο του 1975 στους
κληρονόμους του Ωνάση. Η πρώτη διαπραγμάτευση έγινε τον Ιανουάριο του 1975 στο
υπουργείο Μεταφορών. Την παρακολούθησα μαζί με άλλους συναδέλφους μου και όπως
ήταν φυσικό ρωτούσαμε όποιον έβγαινε έξω -γιατί η συνάντηση κράτησε ώρες- για
να μάθουμε νέα. Εγώ ερώτησα τον Ευ. Δεβλέτογλου, τότε υπουργό Οικονομικών και
μου είπε: «Επί μία ώρα ακούγαμε την ανάγνωση ενός χρονογραφήματος που είχε
γράψει ο ίδιος ο Ωνάσης!».
Ο θάνατος του Αλέξανδρου ήταν το μεγάλο πλήγμα για τον Ωνάση
Τα έχασα, αλλά έτσι ήταν.
Το χρονογράφημα που ήταν μια «εκ βαθέων» εξομολόγηση του Ωνάση ήταν ένα οργίλο
κείμενο ενός ανθρώπου, που φυγάς από τη σφαγή της Σμύρνης το 1922, πάλεψε
σκληρά με κυβερνήσεις (Αργεντινής, Νορβηγίας, Ηνωμένων Πολιτειών κ.λπ.), για να
γίνει μεγάλος και τώρα εξέφραζε το παράπονό του γιατί είχε την αίσθηση ότι τον
αδικούσε η πατρίδα του. Ο Παπαληγούρας εξανέστη και στην αρχή είπε: «Δεν
κατάλαβα για χρονογραφήματα μαζευτήκαμε εδώ τόσοι άνθρωποι»; στη συνέχεια,
όμως, εντυπωσιάσθηκε από το κείμενο, παρότι είπε: «Αυτό το απαράδεκτο κείμενο
δεν το ακούσαμε ποτέ. Παρακαλώ, στα θέματα».
Πάντως, παρά την
επιχειρηματική του αδιαλλαξία, ο Ωνάσης είχε πάντα την προδιάθεση της εθνικής
ευεργεσίας και όταν ο δικηγόρος του κ. Τρ. Κουταλίδης είπε στον Παπαληγούρα ότι
ο Ωνάσης είναι έτοιμος να χαρίσει το τίμημα των 68 εκατ. δολ. στο κράτος, αν
του γίνει μια ηθική αναγνώριση, ο Παναγής ρωτάει: «Τι θέλετε, να ονομάσω την
Ολυμπιακή «Ωνάσης Αirways» ή να πούμε το αεροδρόμιο του Ελληνικού «Onassis
Airport»;». Με την πρόταση συμφώνησε εκθύμως και ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος
Καραμανλής. Ο κ. Κουταλίδης τρέχει στον άρρωστο Ωνάση, κάθεται δίπλα στο
κρεβάτι και του λέει τα νέα. Αυτός σχολιάζει:
«Βαριά κουβέντα, κύριε
δικηγόρε, δεν μπορεί να υπάρχει Κένεντι Airport, Ντε Γκωλ Airport και Ωνάσης
Airport. Καλό είναι, θα πάει ο Μυλωνάς (έτσι έλεγε τον Νιάρχο, επειδή κάποτε
δούλεψε στους μύλους του θείου του τού Κουμάνταρου), στον Καραμανλή και θα του
ζητεί κάτι ανάλογο και αυτός θα του πει, πέσε 200 εκατ. δολάρια για να στο
κάνω». Το κράτος όμως δεν έπιασε το μήνυμα Ωνάση που ήταν «δημιουργείστε
ανταγωνισμό μεταξύ των πλουσίων και θα γεμίσει η Ελλάς και πάλι από Συγγρούς,
Αβέρωφ κ.λπ.».
Στα
πρώτα χρόνια και τουλάχιστον μέχρι που έφυγε από πρόεδρος της Ολυμπιακής το
1979 ο κ. Ευθ. Χριστοδούλου, η εταιρεία πήγαινε καλά και παρουσίαζε και κέρδη.
Αργότερα, εισέβαλε το κομματικό κράτος, ιδιαίτερα στα χρόνια του ΠΑΣΟΚ και τη
βούλιαξε στα χρέη, ενώ απαξιώθηκε βαθμηδόν και σαν εταιρεία.
Να
λοιπόν ποιοι κατάστρεψαν την Ολυμπιακή, οι προδότες κυβερνητικοί του ΠΑΣΟΚ, της
Νέας Δημοκρατίας και όλοι οι υπόλοιποι προδότες κυβερνήτες της Ελλάδος γιατί
κοιτούσαν τις τσέπες τους εκτός από την προδοσία τους στο Ελληνικό μας Έθνος
Και μην ξεχνάτε Έλληνες, αν είστε σωστοί Έλληνες, ότι από εδώ και πέρα δεν
ψηφίζουμε κόμματα που συντέλεσαν στην καταστροφή της Ολυμπιακής Αεροπορίας και
της Ελλάδος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου