ΒΟΡΕΙΟΕΛΛΑΔΙΤΗ
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
Ρομπότ...
made in Greece θα περιπολούν στο Αιγαίο
Τρεις
πανεπιστημιακοί ερευνητές ανέπτυξαν την υπερσύγχρονη πλατφόρμα «Roborder» που
θα συμβάλει σημαντικά στη θωράκιση των χερσαίων και θαλασσίων συνόρων μας.
TOY TIMOY ΦΑΚΑΛΗ
tfakalis@24media.gr
Υποβρύχια-ρομποτ και σκάφη
χωρίς κυβερνήτη -αλλά με σωσίβια για την περισυλλογή ναυαγών- μη επανδρωμένα
αεροσκάφη και ελικόπτερα, ακόμη και μικρά αυτοκινούμενα τα οποία θα... συνομιλούν
και θα επεμβαίνουν σε πραγματικό χρόνο για τον έλεγχο των συνόρων, σχεδιάζει η
ΕΕ. Το σχετικό πρόγραμμα, που βρίσκεται σε ερευνητικό στάδιο και έχει την
ονομασία «Roborder», έχουν αναλάβει τρεις Βορειοελλαδίτες ερευνητές, που
αναπτύσσουν μια υπερσύγχρονη ηλεκτρονική ρομποτική πλατφόρμα με την υποστήριξη
25 ευρωπαϊκών φορέων.
Πρόκειται για τον καθηγητή
του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Ηλία Κοσματόπουλο και τους διδάκτορες-ερευνητές
του ΕΚΕΤΑ Γιάννη Κομπατσιάρη και Στέφανο Βροχίδη. Τα ρομπότ θα είναι έτοιμα
προς χρήση σε περίπου 30 μήνες, ενώ οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις και
θαλάσσιοι έλεγχοι θα γίνουν το 2018 στη στρατιωτική βάση του Σκαραμαγκά. Ο
συνολικός προϋπολογισμός του έργου «Roborder» είναι 9 εκατ. ευρώ και
συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Το θέμα της ασφάλειας
είναι πολύ σημαντικό. Το βλέπουμε συνεχώς είτε λόγω των μεταναστευτικών-προσφυγτκών
ροών είτε λόγω της αυξημένης απειλής τρομοκρατικών επιθέσεων. To Roborder
στοχεύει σε αυτές τις απειλές και προκλήσεις για να έχουμε όσο πιο ασφαλή
σύνορα με όσο το δυνατόν πιο αποδοτικό και οικονομικό τρόπο.
Στοίχημα του προγράμματος
είναι η παροχή υψηλών δεδομένων και κατανοητών πληροφοριών στην ομάδα ελέγχου
προκειμένου να οργανώσει κατόπιν την εκάστοτε επιχείρηση» λέει στο «Ε» ο ερευνητής
Γιάννης Κομπατσιάρης. Τα μη επανδρωμένα ρομπότ θα είναι παντός καιρού και θα
έχουν τη δυνατότητα να σκανάρουν 24 ώρες το 24ωρο χερσαία και θαλάσσια σύνορα,
ενώ θα μπορούν να επιχειρούν τόσο μεμονωμένα όσο και κατά σμήνη. «Επιχειρούμε
να εφαρμόσουμε μια ευφυΐα στα ρομπότ, τα οποία θα μπορούν από μόνα τους να
αποφασίζουν τι θα παρακολουθούν, πότε, αλλά και με ποιο τρόπο θα επεμβαίνουν
κατά περίπτωση, πετυχαίνοντας 100% αλληλοκάλυψη. Δεν θα απαιτείται χειριστής
για κάθε ρομπότ, αλλά το κέντρο ελέγχου θα αξιολογεί τις πληροφορίες που θα
συλλέγει από αυτά. Αυτή είναι και η πρωτοτυπία μας» λέει στο «Ε» ένας έκτων
επιστημονικών υπευθύνων του προγράμματος, ο Ηλίας Κοσματόπουλος.
Για τη δημιουργία των
αλγορίθμων θα εκτελεστούν διάφορα επιχειρησιακά σενάρια τόσο από τη στεριά και
τη θάλασσα όσο και εναέρια. Οι ερευνητές θα αντλήσουν τα δεδομένα για τη
δημιουργία της πλατφόρμας εξετάζοντας πέντε περιοχές όπου τα προβλήματα με τις
ροές είναι ιδιαίτερα οξυμένα. Ένα από τα σενάρια θα πραγματοποιηθεί στην Κω.
Κατά μήκος της παραλιακής γραμμής από το Μαστιχάρι έως την Καρδάμαινα, μήκους
52 χλμ., θα αναπτυχθούν ρομποτικές βάρκες, υποβρύχια αλλά και αεροσκάφη με
σκοπό την αντιμετώπιση των αναγκών ελέγχου των ελληνικών-ευρωπάίκών θαλάσσιων
συνόρων.
Για παράδειγμα η ρομποτική
βάρκα θα αναφέρει την ανίχνευση ενός άγνωστου σκάφους στο σύμπλεγμα των
νησίδων. Αμέσως θα ζητά βοήθεια και επιτόπου θα σπεύδει το ρομποτικό αεροπλάνο,
το οποίο μέσω οπτικών καμερών θα επιβεβαιώνει ότι είναι ένα μικρό σκάφος με
μετανάστες το οποίο πλησιάζει στην ακτή της Κω. Ο αξιωματικός της υπηρεσίας θα
ενημερώνει το κέντρο ελέγχου για την παραβίαση και θα ενεργοποιείται η
ακτοφυλακή. Ωστόσο, λόγω τω δυσμενών καιρικών συνθηκών, η λέμβος με τους
πρόσφυγες βυθίζεται. Τότε το ρομποτικό υποβρύχιο θα ενημερώνει τη βάρκα που
πλησιάζει στο ναυάγιο μεταφέροντας σωσίβια.
Οι ερευνητές θα αναλύσουν
και εικόνες και βίντεο που τράβηξαν οι Αρχές με περιπτώσεις προσφύγων από τα
διάφορα περάσματα, προκειμένου να δημιουργήσουν το νέο λογισμικό. Το πρόγραμμα
αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα. Στο πρώτο επίπεδο η πλατφόρμα θα επιχειρήσει να
φτιάξει ευφυείς αλγόριθμους προκειμένου τα ρομπότ να καταλάβουν τι συμβαίνει
και να αναγνωρίσουν αν για παράδειγμα στη θαλάσσια περιοχή της Κω μέσα στη
βάρκα επιβαίνει ψαράς ή πρόσφυγας. Στο δεύτερο επίπεδο ο αλγόριθμος θα
αποφασίζει ποιο είδος ρομπότ πρέπει να επέμβει πρώτο και πώς θα προχωρά η
επιχείρηση. Μέσω ενός τρίτου αλγορίθμου τα ρομπότ θα ενημερώνουν το κέντρο
ελέγχου σε πραγματικό χρόνο.
ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ
Πλέοντος σε βάθος μέχρι
και 100 μέτρα, τα ρομποτικά υποβρύχια Ocenscan-Lauv μπορούν να αναπτύσσουν
ταχύτητα μέχρι και πέντε κόμβους. Το μήκος τους είναι από 1,15 έως 2,30 μέτρα,
ενώ ζυγίζουν 35 κιλά. Θα μπορούν να πλέουν αυτόνομα 8 ώρες. Πετώντας σε χαμηλό
ύψος, τα ρομποτικά αεροσκάφη θα μπορούν να καλύπτουν μεγάλες γεωγραφικές
περιοχές εντοπίζοντας τις μικρές βάρκες των διακινητών και να δίνουν άμεσο σήμα
για επέμβαση, κάτι που δεν μπορεί να γίνει μέχρι σήμερα με τη διαθέσιμη
δορυφορική τεχνολογία. Ζυγίζοντας 120 κιλά, τα Robotnik jeep θα μπορούν να
αναπτύξουν ταχύτητα ένα μέτρο ανά δευτερόλεπτο, θα διαθέτουν αυτονομία μέχρι
δέκα ώρες, ενώ με τις ερπύστριες τους θα μπορούν να επεμβαίνουν και σε δύσβατα
μονοπάτια
ΕΘΝΟΣ 19.11.2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου