Translate -TRANSLATE -

Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2017

Ο Γιώργος Χωραφάς και η ελληνική ψυχή




Ο Γιώργος Χωραφάς και η ελληνική ψυχή

Ο παγκοσμίου φήμης ηθοποιός, που μένει μόνιμα στη Γαλλία αλλά έχει πάντα στραμμένο το βλέμμα του στην πατρίδα του

Δεν κάνει ταινίες στην Ελλάδα επειδή απλά «προκύπτει», αλλά γιατί το επιδιώκει. Όπως επιδιώκει, σε κάθε ευκαιρία, να πρωτοστατεί σε πρωτοβουλίες οι οποίες προβάλλουν τη φωτεινή όψη μιας χώρας που τα τελευταία χρόνια κρατά καρτερικά τον ρόλο του στρατιώτη στην ευρωπαϊκή σκακιέρα. Ο Γιώργος Χωραφάς δεν είναι απλά ένας πρωταγωνιστής της μεγάλης οθόνης. Αν και δεν το παραδέχεται, είναι ένας πρεσβευτής της Ελλάδας, ένας άνδρας που μπορεί να διαπρέπει στην πόλη του φωτός, έχει όμως πάντα στραμμένο το βλέμμα του στη χώρα με την οποία διατηρεί ακατάλυτους δεσμούς.


Είστε αισιόδοξος ότι οι Έλληνες μπορούν να βγουν από αυτό το «σπήλαιο»; Ότι μπορούν, δηλαδή, να βγουν από το σκοτάδι;
Φυσικά και είμαι αισιόδοξος. Οι Έλληνες, δυστυχώς, βρέθηκαν στη θέση του πειραματόζωου της Ευρώπης, και αυτό είναι κάτι που δεν το λέω μόνο εγώ, αλλά το γνωρίζουν όλοι. Στην ίδια θέση βρίσκονται, όμως, και άλλες χώρες. Ίσως να μην είναι τόσο οδυνηρά τα πράγματα στη Γαλλία, στην Ιταλία, στην Ισπανία, ακόμη και στη Γερμανία, όμως είναι δύσκολα και εκεί. Έχω την πεποίθηση ότι η Ελλάδα θα αναπνεύσει σύντομα. Έχοντας περάσει από μια τόσο μεγάλη κρίση και από βαθιά ύφεση, θαρρώ ότι οι Έλληνες ίσως έχουν βρει τις απαντήσεις και έχουν στραφεί σε κάτι πιο ουσιαστικό.  
Εσείς έχετε χάσει ποτέ τον δρόμο σας;
Έχει τύχει πολλές φορές στη ζωή μου να έχω χάσει τον προσανατολισμό μου. Έχω βρεθεί στη θέση όπου καλούμαι να αποφασίσω αν θα πρέπει να πάρω τον έναν δρόμο ή τον άλλον. Να συνεχίσω κάτι ή να το σταματήσω. Στη ζωή του ελεύθερου επαγγελματία, αλλά και των ανθρώπων της τέχνης, υπάρχουν πολλές τέτοιες στιγμές, που είναι καθοριστικές. Πολλά σταυροδρόμια.

Τυχαίνει ή επιδιώκετε να κάνετε ταινίες στην Ελλάδα;
Η αλήθεια είναι ότι το επιδιώκω αρκετά. Ιδίως τα τελευταία επτά χρόνια της ελληνικής κρίσης ό,τι περνούσε από το χέρι μου για να βελτιώσω την εικόνα του Έλληνα προς τα έξω το έκανα.
Όλες οι πρωτοβουλίες που πήρα είχαν να κάνουν με την Ελλάδα, διότι δεν μπορούσα να κάνω αλλιώς. Αυτό μου υπαγόρευε η καρδιά μου. Αισθάνθηκα βαθιά την αδικία και ήθελα να αναστρέψω το κακό κλίμα που είχε διαμορφωθεί για τους συμπατριώτες μου και στη Γαλλία. Υπήρχαν κάποιες στιγμές που ήταν όλοι εναντίον μας και κάποιες άλλες όχι. Ακόμη και αυτό είχε διακυμάνσεις, ανάλογα με τον τρόπο που παρουσίαζαν το ελληνικό πρόβλημα τα ΜΜΕ. Έχω κληθεί πολλές φορές να σας υπερασπιστώ, ακόμη και σε γείτονες ή φίλους μου.
Ζείτε μόνιμα στη Γαλλία, επομένως είστε κάπως αποστασιοποιημένος από όσα συμβαίνουν εδώ. Διαπιστώνετε ότι η κρίση έχει αλλάξει τον χαρακτήρα των Ελλήνων;
Με εντυπωσιάζει το ότι δεν έχει αλλάξει ο χαρακτήρας τους. Η γενναιοδωρία, το χαμόγελο και η απλοχεριά παραμένουν ίδια. Εκείνο που θαυμάζω πραγματικά είναι ότι οι άνθρωποι εδώ έχουν αξιοπρέπεια και μεγαλείο ψυχής.

Ο νέος πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν δείχνει ότι θέλει να στηρίξει την Ελλάδα. Θα μπορέσει να το κάνει, κατά τη γνώμη σας;
Ο Μακρόν εμφανίστηκε ξαφνικά στην πολιτική σκηνή. Ήταν κάποιος που τον άγγιξε το πρόβλημα της Ελλάδας και γι' αυτό, όταν γίνονταν οι διαπραγματεύσεις πριν από δύο χρόνια, ήθελε να έρθει στη χώρα για να δει τον Αλέξη Τσίπρα, παρά το γεγονός ότι τότε δεν είχε πολιτική θέση στη Γαλλία. Ήθελε να έρθει, όμως, για να βοηθήσει. Οι Γάλλοι, τότε, τον είχαν σταματήσει, διότι μια τέτοια κίνηση θα είχε τρομερό αντίκτυπο στη σχέση τους με τους Γερμανούς. Ο Μακρόν είναι ένας νέος, έξυπνος άνθρωπος, ο οποίος μπορεί να καταλάβει ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η πίεση στις μικρότερες χώρες. Δεν μπορεί να συνεχιστεί η αφαίμαξη των κοινωνικών ομάδων με τα χαμηλότερα εισοδήματα. Δεν ξέρω αν μπορεί να αλλάξει ριζικά τα πράγματα, διότι ας μην ξεχνάμε ότι και αυτός είναι μέρος του συστήματος. Ωστόσο, διαπίστωσε ποια είναι τα όρια του συστήματος και γνωρίζει ότι το ίδιο σύστημα πρέπει να κάνει γενναίες μεταρρυθμίσεις για να επιζήσει.

Απόσπασμα από την συνέντευξη που έδωσε στη ΓΙΩΤΑ ΒΑΖΟΥΡΑ για το ENJOY (pvazoura@dimokratianews.gr)
Κυριακάτικη Δημοκρατία/Enjoy/9.7.2017

Δεν υπάρχουν σχόλια: