Ο δεύτερος «θάνατος» των ηρώων της Αλβανίας
Γιατί καθυστερούν οι έρευνες για εντοπισμό χιλιάδων Ελλήνων στρατιωτών θαμμένων εκεί
Γράφει ο Σταύρος Τζίμας
Κατά την επιμνημόσυνη δέηση που ετελέσθη φέτος, ανήμερα την 28η
Οκτωβρίου, στο νεκροταφείο των Ελλήνων στρατιωτών του ελληνοϊταλικού
πολέμου στην Κλεισούρα της Αλβανίας, πλησίασε τον ακόλουθο Αμυνας της
πρεσβείας μας στα Τίρανα, Σπύρο Ρώσση, ένας άγνωστός του ηλικιωμένος.
Παρουσία και άλλων μελών της διπλωματικής αποστολής, δήλωσε ότι
ονομάζεται Απόστολος Αναστασόπουλος, κατάγεται από την Κοζάνη, και
έδειξε με δάκρυα στα μάτια μια φωτογραφία του πατέρα του με στρατιωτική
στολή, λέγοντας πως ψάχνει επί δεκαετίες να εντοπίσει τα οστά του. Ο
σεβάσμιος άνδρας προσφέρθηκε μάλιστα να υποβληθεί σε έλεγχο DNA, εφόσον
προχωρήσει μια τέτοια διαδικασία για την αναγνώριση και ταυτοποίηση και
άλλων πεσόντων, ενώ παρέδωσε και έγγραφα με τα στοιχεία του πατέρα του,
τα οποία και παρέλαβε ο κ. Ρώσσης.
Εβδομήντα
τρία χρόνια μετά το έπος του '40, χιλιάδες Ελληνες στρατιώτες που
έπεσαν στα βουνά της Αλβανίας καταδιώκοντας τους Ιταλούς, «προσμένουν»
τη «δεύτερη ταφή» τους. Οι έρευνες για τον εντοπισμό των πρόχειρων
«κοιμητηρίων» τους, η εκταφή των οστών και ο ενταφιασμός τους σε δύο
μεγάλα νεκροταφεία, που έχουν δημιουργηθεί στην Κλεισούρα και τους
Βουλιαράτες, κατόπιν συμφωνίας των δύο χωρών, κωλυσιεργούν. Η αλβανική
πλευρά, μολονότι έχουν ρυθμισθεί οι λεπτομέρειες για την όλη διαδικασία,
εμποδίζει με διάφορες προφάσεις τη σύγκληση της μεικτής επιτροπής.
Ετσι, τα συνεργεία δεν έχουν ανεβεί ακόμη στα βουνά προκειμένου να
αρχίσουν να σκάβουν στα σημεία που έχει υποδείξει η Ελλάδα, με βάση
στρατιωτικούς χάρτες της αλλά και άλλους που έδωσε η Ιταλία, όπου
υπάρχουν μικρά νεκροταφεία που φτιάχτηκαν τις μέρες του πολέμου για να
ενταφιαστούν οι νεκροί στρατιώτες.
Προς τι αυτή η κωλυσιεργία, αφού Αθήνα και Τίρανα υπέγραψαν τον
Απρίλιο του 2010, σε επίπεδο πρωθυπουργών, συμφωνία για τη δημιουργία
δύο μεγάλων νεκροταφείων για τη μεταφορά εκεί των οστών των Ελλήνων
στρατιωτών που θα εντοπίζονταν στα αλβανικά βουνά, η οποία, μάλιστα,
επικυρώθηκε το 2010 από το Κοινοβούλιο της Αλβανίας;
Επισήμως δεν δίδεται κάποια πειστική εξήγηση, ακόμα και στις επίσημες
διμερείς συναντήσεις όταν τίθεται το θέμα από ελληνικής πλευράς, με
τους Αλβανούς να προβάλλουν τεχνικής φύσεως ζητήματα. Ανεπισήμως
αποτελεί κοινό μυστικό ότι οι κατά καιρούς αλβανικές κυβερνήσεις
δείχνουν να μην τολμούν να αγνοήσουν τις αντιδράσεις ακραίων
εθνικιστικών κύκλων, κάποιων διανοούμενων με επιρροή στην κοινή γνώμη
και μερίδας των ΜΜΕ.
Ολοι αυτοί δείχνουν να φοβούνται τους νεκρούς! Θεωρούν την παρουσία
κοιμητηρίων στις κορυφογραμμές από την Κορυτσά έως την Κλεισούρα και το
Αργυρόκαστρο άτυπες προωθημένες «πυραμίδες» νοητών συνόρων που
υποκρύπτουν εδαφικές διεκδικήσεις της Ελλάδας εις βάρος της Αλβανίας και
τους Ελληνες νεκρούς του έπους του '40 «κατακτητές».
Γι' αυτό και πιέζουν εξάπτοντας με θεωρίες συνωμοσίας στην κοινωνία
ανθελληνικά αισθήματα και ιστορικές φοβίες ώστε να μπλοκάρουν την όλη
διαδικασία ή και να τη στρέψουν στην κατεύθυνση να πάρουν οι Ελληνες
τους νεκρούς τους και να τους θάψουν στην Ελλάδα.
Κάπου εκεί βρίσκεται σήμερα το όλο θέμα, που άνοιξε το 1981 κατόπιν
αιτήματος της Αθήνας προς τον κομμουνιστή ηγέτη Ενβέρ Χότζα για τον
εντοπισμό και τη συγκέντρωση των οστών των Ελλήνων στρατιωτών. Η
αλβανική ηγεσία ανταποκρίθηκε καθώς μάλιστα είχε προηγηθεί «συλλογή» από
την Ιταλία των δικών της νεκρών και τότε η επιτροπή εμπειρογνωμόνων με
τη βοήθεια χωρικών της περιοχής εντόπισε 6.300 τάφους, όσους περίπου και
οι Ιταλοί.
Η διαδικασία όμως «πάγωσε» καθώς όχι μόνο η Ελλάδα δεν πήρε τους
νεκρούς της, όπως ήλπιζε ο Χότζα ότι θα κάνει μιμούμενη την Ιταλία, και
να εξαλειφθεί έτσι για πάντα ένα τέτοιου είδους ελληνικό ιστορικό
«αποτύπωμα» από τη χώρα του, αλλά το 1987 όταν ο τότε ΥΠΕΞ Κάρολος
Παπούλιας επισκέφθηκε την Αλβανία και κατέθεσε στεφάνι σε κάποιο
αυτοσχέδιο υποτυπώδες νεκροταφείο στην Κλεισούρα διεμήνυσε ότι «οι
Ελληνες νεκροί είναι στον τόπο τους», δήλωση που προκάλεσε δυσφορία στα
Τίρανα.
Η πρωτοβουλία του κ. Αναστάσιου
Διαρκούσης της μακράς νύχτας της δικτατορίας του Χότζα, Ελληνες
μειονοτικοί της Αλβανίας έβρισκαν στα βουνά τάφους στρατιωτών και τους
φρόντιζαν... Στο χωριό Βουλιαράτες, για παράδειγμα, όπου λειτούργησε
νοσοκομείο του ελληνικού στρατού στον πόλεμο, οι κάτοικοι συντήρησαν
μέχρι την πτώση του καθεστώτος το νεκροταφείο που είχε δημιουργηθεί για
την ταφή των τραυματιών που υπέκυπταν.
Το 2005, ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας κ. Αναστάσιος ανέλαβε την
ανακαίνιση, στην πραγματικότητα την ανέγερση εκ θεμελίων, του ιστορικού
μοναστηριού του Αγίου Νικολάου στην Κλεισούρα της Πρεμετής και ως
προέκταση της μονής έχτισε νεκροταφείο ώστε να τοποθετηθούν στο
κενοτάφιο τα οστά των Ελλήνων πεσόντων που βρίσκονται διάσπαρτα στην
ευρύτερη περιοχή. Για την πρωτοβουλία του αυτή έγινε στόχος σφοδρότατων
επιθέσεων, ακόμη και απειλών, από Αλβανούς εθνικιστές.
Στο σημερινό αλβανικό έδαφος σκοτώθηκαν περίπου 8.000 Ελληνες, ενώ
στοιχεία υπάρχουν για 5.500. Σημαντική βοήθεια παρείχε μεταπολεμικά στην
Ελλάδα η Ιταλία με τη χορήγηση χαρτών. Στο διάστημα 1941 - 1942 οι
Ιταλοί συνέλεξαν και έθαψαν στα βουνά της Αλβανίας τούς εκεί νεκρούς
τους, ενώ αρκετά χρόνια μετά μετέφεραν τα οστά τους στην Ιταλία. Σε
ξεχωριστά νεκροταφεία έθαψαν και τους σκελετούς 6.300 Ελλήνων. Σε
κάποιους τάφους μάλιστα έγραψαν «εχθροί στη ζωή - φίλοι στον θάνατο».
http://www.kathimerini.gr/503398/article/epikairothta/ellada/o-deyteros-8anatos-twn-hrwwn-ths-alvanias
http://www.himara.gr/apopseis/2517-o-defteros-thanatos-ton-iroon-tis-alvanias
Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε στις 10 Νοεμβρίου 2013 και διερωτάμαι αν από τότε υπήρξε κάποια εξέλιξη γιατί προσωπικά δεν έχω ακούσει ή διαβάσει απολύτως τίποτα!!!
Τοὺς νεκρούς μου δὲν θὰ τοὺς προδώσω
(Πάνος Μπαΐλης, «Τους νεκρούς μου δεν θα τους προδώσω», ἐφημερὶς «Ἐλεύθερος Τύπος», 27-10-2007)
H 74χρονη κ. Ερμιόνη, από τη Χειμάρρα δεν σταμάτησε ποτέ να κλαίει
τους πεσόντες στο τελευταίο οχυρό. Οι ήρωες γι' αυτήν έχουν πάντα όνομα.
«E, μο διάολε, τράβα το δρόμο σου. Εγώ τους νεκρούς μου δεν θα τους προδώσω».
Η κ. Ερμιόνη Πρίγκου είχε αγριέψει.
Ο Αλβανός αστυνομικός την απειλούσε με φυλακή. Εκείνη όμως επέμενε να
τιμήσει -με το δικό της τρόπο, αλλά φανερά πια- τους έξι στρατιώτες που
έπεσαν νεκροί δέκα μέτρα από την αυλή της, πριν από 65 χρόνια στα βουνά
της Χειμάρρας. Κοριτσάκι τότε, η 74χρονη σήμερα Ερμιόνη θυμάται που
έριχνε κι αυτή χώμα για να σκεπάσει τα άψυχα κορμιά των φαντάρων.
«Να, εδώ είναι ο Γιάννης. Ο Ματθαίος με τον Αντρέα είναι από εκεί. Μπορεί να κάνω και λάθος. Πάντως, ο Πάνος είναι από εδώ».
Μεγάλωσε με δύο ομαδικούς τάφους στον κήπο της. Γι' αυτήν οι ήρωες -έστω
και νεκροί- έχουν όνομα και ταυτότητα. Και αν άλλοι τούς έχουν ξεχάσει,
αυτή, η Ερμιόνη Πρίγκου, αλλά και ο ξάδερφός της, Δημήτρης, 78 χρόνων
(ζούσαν τότε μαζί), δεν έπαψαν ποτέ να τους κλαίνε, να τους μιλάνε, να
τους ανάβουν ένα κερί περιμένοντας κάποιος από την Ελλάδα να ενδιαφερθεί
για τους δικούς τους νεκρούς ήρωες.
Για τους υπερασπιστές του τελευταίου ελληνικού οχυρού του νοτιοδυτικού
μετώπου στη Χειμάρρα, που έπεσαν δίνοντας χρόνο στους άλλους για να
οπισθοχωρήσουν με ασφάλεια.
«Αχ, τα παιδιά... Παίζανε μαζί μου. Μου φορούσαν τα καπέλα τους. Όλο ζωή.
Το έφερε έτσι η μοίρα και δεν με αποχωρίστηκαν ποτέ. Ούτε εγώ. Ούτε
κανένας από την οικογένειά μας. Γεράσαμε μαζί με τα παιδιά. Θα ζούσαν
άραγε τώρα; Μπορεί. Την αγάπαγαν αυτά τα παιδιά τη ζωή».
Η κυρία Ερμιόνη, η οποία ζει στη ρίζα του βουνού Σκουτάρα, περίπου δέκα
χιλιόμετρα από τη Χειμάρρα, έζησε από κοντά -σχεδόν από τα δέκα
μέτρα...- το έπος του '40.
Τις μάχες, το αίμα των φαντάρων, το ρόγχο του αξιωματικού τους λίγο πριν πεθάνει, την ώρα που τους άφηνε το πορτοφόλι του. «Πάρτε το», τους είπε, «εμένα εκεί που θα πάω δεν θα μου χρειαστεί».
Στο δικό της διάσελο, 30 μέτρα από την αυλή της, η ιστορία είχε χαρές
και πανηγύρια, όταν οι Ιταλοί οπισθοχωρούσαν άτακτα. Δάκρυα, για το
στρατιώτη που σκοτώθηκε μπροστά στα μάτια της από όλμο. Αγωνία, αν θα
γύριζαν τα παιδιά ζωντανά όταν έβγαιναν για μάχη. Αν οι όλμοι που
έπεφταν κατά δεκάδες τούς κομματιάσουν όλους. Μοιρολόι, για τους έξι
τελευταίους υπερασπιστές του νοτιοδυτικού μετώπου, που έπεσαν νεκροί από
τα πολυβόλα των Ιταλών. Αλλά και αγανάκτηση, γιατί κανένας δεν
ενδιαφέρθηκε «για τα παιδιά αυτά, να τους ξεθάψει να τους πάει στους
δικούς τους, να τους θάψουν στον τόπο τους, να νιώσουν το δάκρυ των
δικών τους. Εμ, λέτε δεν καταλαβαίνουν οι νεκροί;»
«Εγώ θα πεθάνω και ακόμη... Εμένα ο πατέρας μου πήγε πέντε φορές
εξορία από τον Χότζα γιατί δεν τους μαρτύρησε ποτέ πού τους είχαμε
θάψει. «Πού είναι θαμμένοι οι Ελληνες;», τον ρωτούσαν και αυτός τους
απαντούσε πως δεν ήξερε. Μια μέρα ένας Αλβανός αστυνομικός τον έφτυσε
στο πρόσωπο. Εκείνος γέλασε. «Εγώ», μας έλεγε, «δεν θα τους προδώσω. Μην
τους προδώσετε ούτε εσείς». Έπαιρνε τα ρούχα του και άντε στην εξορία.»
Η κ. Ερμιόνη ξεσπάει. Εκεί στο χωράφι με τις ελιές, δυο ξύλινοι σταυροί
στηριγμένοι με λίγες πέτρες κρύβουν τους ήρωές της. Έψαξε η ίδια. Έψαξε ο
ξάδερφός της να βρουν τους συγγενείς των νεκρών, αλλά μάταια. «Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε γι' αυτούς.»
Και ευτυχώς, όπως λέει, «βρέθηκαν οι νέοι της Ομόνοιας και έστησαν
ένα μνημείο. Εγώ τους δώρισα το χώρο. Ετσι μου είχε πει ο πατέρας μου.
Κάτι είναι κι αυτό. Αλλά δεν είναι κρίμα το ελληνικό κράτος να μην
ενδιαφερθεί;
Ένας να έρθει ν' ανάψει ένα καντήλι;
Ένα κερί;
Και να σκεφτείτε ότι εμένα ήρθαν τώρα οι Αλβανοί και μου έκαναν παρατήρηση γιατί τους άφησα να κάνουν μνημείο στο χωράφι μου.
Και εγώ τους είπα:
«Έτσι, γιατί αυτό το χωράφι έχει στοιχειώσει από το αίμα τους.»
Και ότι είναι δικοί μου οι νεκροί και να πάνε από εκεί που ήρθαν. Και
μένα τότε μου είπαν ότι θα με πάνε φυλακή. Και εγώ τους είπα να με
πάνε, κάποιος θα βρεθεί να με βγάλει. «Αλλά και να μη με βγάλει κανένας,
δεν με νοιάζει. Ο πατέρας μου πήγε πέντε φορές εξορία. Ε, μο διάολε.
Τους νεκρούς μου δεν θα τους προδώσω»...»
Οι αχλαδιές προστάτευσαν τους τάφους
Ήταν πια Απρίλης του 1941. Η υποχώρηση είχε αρχίσει. Οι Ιταλοί άρχισαν να χτυπούνε από παντού. Ένας ένας οι μαχητές έπεφταν νεκροί. Αλλοι πέντε και ένας ο Αλογογιάννης έξι.
«Στο σπίτι γινόταν θρήνος. Ο Προβατάς, ένα από τα παιδιά, ζούσε
πλημμυρισμένος στα αίματα. Έδωσε το πορτοφόλι στον πατέρα μου, πέθανε κι
αυτός. Τους έδεσαν με τις κουβέρτες. Έσκαψαν λίγο στο χωράφι, ίσα ίσα
για να τους σκεπάσουν. Εμείς είχαμε απομακρυνθεί μέχρι να δούμε τι θα
γίνει.
Σαν γυρίσαμε, τους είδαμε τους τάφους. Οι μύτες από τα άρβυλα
ξεχώριζαν από το χώμα. Ορμήσαμε κι εμείς τα μικρά παιδιά και αρχίσαμε να
τα σκεπάζουμε.
Δύο οι τάφοι, έξι οι νεκροί. Ο πατέρας μου αργότερα φύτεψε στους δύο
τάφους από μια αχλαδιά. Το χωράφι ανήκε στο συνεταιρισμό και υπήρχε
φόβος όπως θα οργωνόταν να βρούνε τα οστά των παιδιών. Έτσι, με τις
αχλαδιές λύθηκε το πρόβλημα».
Η κ. Ερμιόνη δεν ξεχνάει την ταφή των στρατιωτών. Αλλά και το μετά.
«Σε κάθε γιορτή η μάνα μου νύχτα μεσάνυχτα πήγαινε και άναβε ένα
κερί. Δεν έπρεπε να μας δει κανείς. Εμείς όμως πηγαίναμε τα
Χριστούγεννα, το Πάσχα, την 25η Μαρτίου αλλά και την 28η Οκτωβρίου.
Έρχονταν οι Αλβανοί και έψαχναν, αλλά εμείς δεν τους είπαμε τίποτε».
Με την πτώση του καθεστώτος του Χότζα, η οικογένεια Πρίγκου τοποθέτησε
δύο σταυρούς στους τάφους. Άναψε κεριά. Στάθηκε με ευλάβεια. Παράλληλα,
άρχισε να αναζητά τους συγγενείς των νεκρών αλλά και κάποιον υπεύθυνο
από την ελληνική πλευρά, για να στηθεί ένα μνημείο και να μεταφερθούν τα
οστά στην Ελλάδα.
«Μόνοι τους πολέμησαν. Μόνοι τους και τώρα;»
Το μνημείο στήθηκε, τελικά, από τους νέους της Ομόνοιας. Τα οστά όμως
εκεί, στο χωράφι. Η κ. Ερμιόνη, παρά τις απειλές των Αλβανών, παραχώρησε
μια γωνιά από το χωράφι της για το μνημείο -«ήταν απαίτηση του πατέρα μου»-, στο οποίο χαράχτηκαν τα ονόματα των νεκρών:
Παναγιώτης Αλογογιάννης, Καμάρι 1917.
Ανδρέας Προβατάς, Κέρκυρα.
Ματθαίος Λαγός, Δημήτρης Σέλας, Κοντόσταυλο Κορινθίας.
Νικόλαος Κτημαδάκης, Ηράκλειο Κρήτης.
Κέρκης (Μοραΐτης).
Σταμάτησαν τα τανκς με κουβέρτες
««Αέρα, φούσκωστ' στο μπουτ'», φώναζαν οι στρατιώτες με εφ' όπλου λόγχη.
Σαν να τους ακούω τώρα.
Σαν να τους βλέπω να ανεβαίνουν το ύψωμα του Αϊ-Θανάση μέσα στο χιόνι.
Εμείς τους βλέπαμε από τα σπίτια. Μας φαίνονταν τότε εμάς ήρωες, ελευθερωτές, θεόρατοι γίγαντες...».
Ο κ. Δημοσθένης Κουρεμένος, 81 χρόνων, συνταξιούχος δάσκαλος, ήταν από
τα παιδιά που έσπευσαν κρατώντας μια ελληνική σημαία να υποδεχτούν τον
ελληνικό στρατό.
«Μου φαίνονταν ψηλοί. Μέσα στις χλαίνες τους, αξύριστοι όπως ήταν,
είχαν κάτι που μας συνέπαιρνε εμάς τα παιδιά. Μετά ήρθαν οι αξιωματικοί
και εγκαταστάθηκαν στο σπίτι μας. Και δίπλα ακριβώς είχαν το πεδινό
χειρουργείο.
Έφερναν τους τραυματίες και τους αρρώστους με τα ασθενοφόρα. Πρέπει
να ήταν λεωφορεία που τα είχε επιτάξει ο στρατός. Οι γιατροί μαγείρευαν
και έτρωγαν εδώ. Μας έδιναν και μας και κάναμε μια χαρά... Μετά όμως
ήρθαν τα δύσκολα.
Έβγαινα πίσω από το σπίτι και τι έβλεπα;
Χέρια και πόδια κομμένα που τα έθαβαν σε μια γωνιά.
Αυτό δεν θα το ξεχάσω ποτέ.
Μα, κάτω δεν το έβαζαν ούτε οι τραυματίες ούτε οι στρατιώτες που
είχαν σκορπιστεί σε όλα τα σπίτια. Έκαναν επιθέσεις συνέχεια. Ο λόφος
του Αϊ-Θανάση ήταν πολύ σημαντικό σημείο για την πορεία της αντεπίθεσης
και οι αξιωματικοί έδιναν συνέχεια διαταγές. Οι στρατιώτες πολεμούσαν
και οι γυναίκες του χωριού τούς πήγαιναν πολεμοφόδια φορτωμένα στην
πλάτη τους και φαγητό, με πρώτη την Αμαλία Μπίστη. Ε, με τα πολλά το
ύψωμα έπεσε. Οι Ιταλοί έφυγαν και εμείς πανηγυρίζαμε πίσω».
Παράλληλα με τον ελληνικό στρατό, και οι Ιταλοί επιχείρησαν να
καταλάβουν τους Βουλιαράτες. Μια φορά επιχείρησαν να μπουν στο χωριό με
τανκς. Έτρεξαν τότε μερικοί στρατιώτες, κρύφτηκαν πίσω από τα βάτα και
μόλις πέρασαν τα τανκς, πέταξαν στο δρόμο κουβέρτες. Μπλέχτηκαν οι
κουβέρτες με τις ερπύστριες και τα τανκς ακινητοποιήθηκαν. Αυτή δεν ήταν
παρά μία από τις πολλές μικρές μάχες που έδιναν οι στρατιώτες.
Δεν πρέπει να τους ξεχάσουμε
Στους Βουλιαράτες σήμερα υπάρχει το μοναδικό ελληνικό στρατιωτικό
νεκροταφείο. Εκεί είχαν ταφεί όσοι στρατιώτες πέθαναν στο πεδινό
νοσοκομείο, αλλά και όσοι σκοτώθηκαν στις μάχες για την κατάληψη του
Αϊ-Θανάση.
Ο 70χρονος Γιώργος Πάκος, συνταξιούχος ράφτης πια, φροντίζει να ανάβει ένα καντήλι, να καθαρίζει τους τάφους.
«Δεν πρέπει να τους ξεχάσουμε. Εγώ γι' αυτό προσπαθώ. Αυτό το
νεκροταφείο το έσωσε ο θείος μου, Δημήτρης Πάκος. Αυτός ήξερε και τα
ονόματα. Και όταν επί Χότζα δόθηκε εντολή να καταστραφούν οι σταυροί,
αυτός τους πήρε και τους έθαψε για να μείνουν τα ονόματα. Και τα είχε
γράψει αυτά. Έτσι σώθηκαν».
Το θέμα των ελληνικών στρατιωτικών νεκροταφείων απασχόλησε αμέσως μετά
την πτώση του καθεστώτος την Ελλάδα. Έγιναν προσπάθειες συλλογής των
οστών των Ελλήνων στρατιωτών στην Κλεισούρα, την Πρεμετή, το Τεπελένι.
Οι δύο πλευρές έχουν έρθει σε συμφωνία, η οποία όμως δεν έχει αρχίσει
ακόμη να εφαρμόζεται. Η ελληνική πλευρά εκτιμά πως περίπου 7.000-9.000
είναι οι νεκροί στρατιώτες που δεν έχουν εντοπιστεί...
«Ανατρίχιαζες όταν ηχούσε η σάλπιγγα για τους βομβαρδισμούς»
«Ο Οκτώβρης είχε 28. Στο δρόμο περνούσαν οι Ιταλοί. Αυτοκίνητα, τανκς, κανόνια.
Ο πατέρας μου ήταν παπάς. Βγήκε στην αυλή.
«Ε, τους κερατάδες (για τους Ελληνες το έλεγε), να μην τους ρίξουν
μια τουφεκιά! Να τους σταματήσουν λίγο», είπε και μπήκε στο σπίτι. Σε
λίγες μέρες που άρχισε η αντεπίθεση, τι χαρά που έκανε!
Τραγουδούσε κι αυτός το «κορόιδο Μουσολίνι», τον... εθνικό ύμνο.
Όλοι στο χωριό ζούσαμε μεγάλες στιγμές.»
Ο 81χρονος Γιάννης Γκίκας στους Ζερβάτες, ένα χωριό που βρέθηκε στο
κέντρο των επιχειρήσεων, ήταν από τους νέους που έζησαν τον πόλεμο, τις
νίκες του στρατού, τις αγωνίες του.
«Θυμάμαι μια μέρα περνούσαν οι δικοί μας και είχαν στη μέση Ιταλούς
αιχμαλώτους. Είναι σαν να τους βλέπω τώρα μπροστά μου. Με σκυμμένα
κεφάλια, χαμένοι στις χλαίνες τους. Οσο έμεναν οι στρατιώτες εδώ, εμείς
τα παιδιά περνούσαμε ζάχαρη. Στην άκρη του χωριού είχε στρατοπεδεύσει το
τμήμα οδοποιίας. Εμείς τα παιδιά πηγαίναμε κάθε μεσημέρι και μας έδιναν
φαγητό. Παίρναμε και για το σπίτι. Φασολάδα, ρέγκες, μπακαλιάρο, χαλβά,
η καλύτερή μας. Μας έριχναν τα αεροπλάνα συνεχώς και τις περισσότερες
ώρες ήμασταν κλεισμένοι στα σπίτια μας...».
Στις 6 Δεκεμβρίου ο ελληνικός στρατός έφτασε στη Δερβιτσάνη, το χωριό όπου τελικά εγκαταστάθηκε και το στρατηγείο.
«Μπροστά οι τσολιάδες και πίσω οι άλλοι. Εμείς είχαμε παραταχθεί
δεξιά και αριστερά του δρόμου και χειροκροτούσαμε. «Θα νικήσουμε»,
φώναζαν οι στρατιώτες. «Θα τους πετάξουμε στη θάλασσα».
Ήρθαν και οι στρατηγοί. Ο Κοσμάς με τον Δεμέστιχα. Το Γενάρη ήρθε και
ο διάδοχος ο Παύλος. Σε ένα σπίτι είχε εγκατασταθεί ο Γεώργιος Ράλλης,
αξιωματικός τότε», θυμάται ο 82χρονος Μιχάλης Μάλλιος.
Πολλές οι αερομαχίες πάνω από τη Δερβιτσάνη. «Κάθε φορά που τα
ιταλικά αεροπλάνα έρχονταν να βομβαρδίσουν, ηχούσε η σάλπιγγα και εμείς
κλεινόμασταν στα σπίτια. Ανατρίχιαζες...»
Ο Μάνθος Μπόμπορης, 87 χρόνων, εργαζόταν σε φούρνο στο Αργυρόκαστρο. «Βγάζαμε
κουραμάνες για το στρατό. Μια μέρα μια βόμβα έπεσε δίπλα στο φούρνο.
Θυμάμαι, έρχονταν τότε οι στρατιώτες και μας ρωτούσαν «πού είναι, ρε
παιδιά, οι Ιταλοί;». Και εμείς χαιρόμασταν...»
Η σάλπιγγα ήχησε και όταν άρχισε η υποχώρηση. «Τότε μας είπαν οι
αξιωματικοί να μη βγαίνουμε από τα σπίτια, γιατί αυτοί θα ρίχνουν με
όποια όπλα είχαν. Ηταν δύσκολες οι ώρες της υποχώρησης. Ευτυχώς οι
Ιταλοί δεν μας πείραξαν», λέει ο 83χρονος Χρήστος Δέδες.
http://pheidias.antibaro.gr/1940/osta.htm
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου