Το άλσος αυτό έχει έκταση 277 στρεμμάτων (27,7 εκταρίων) μαζί με το λόφο Φινόπουλου. Βρίσκεται ΒΑ. της πλατείας Ομόνοιας από την οποία και απέχει 1 χλμ. Ολόκληρος ο χώρος του άλσους ανήκει στο Δημόσιο. Περικλείεται σήμερα, από Δ. προς Α. και Ν., από τις οδούς Μαυρομματαίων, Ευελπίδων, Πριγκηποννήσων και από τη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Στην είσοδο του άλσους, στη συμβολή, βρίσκεται ο έφιππος αδριάντας του στρατηλάτη Βασιλιά Κωνσταντίνου Α'. Στην πλευρά επί της λεωφόρου Αλεξάνδρας υπάρχει το μνημείο των πεσόντων Άγγλων, Αυστραλών και Νεοζηλανδών με το άγαλμα της Αθηνάς πάνω σε ψηλό βάθρο. Επίσης εντός του αλσους βρίσκονται και άλλα μνημεία όπως του Ιερού λόχου και άλλων επιφανών.
Το 1927 ο χώρος αυτός, που από την εποχή του Όθωνα ήταν ο κύριος τόπος αναψυχής των Αθηναίων, παραχωρήθηκε στην ιδρυθείσα τότε "Επιτροπή Δημοσίων Κήπων και Δενδροστοιχιών Αθηνών" με σκοπό τη μεταβολή του σε άλσος, όπως ο τότε Εθνικός κήπος. Η Επιτροπή όμως εκείνη με Πρόεδρο τον Π. Καλλιγά φρόντισε πρώτα να βελτιώσει τον κήπο του Θησείου, και τον Εθνικό κήπο, με συνέπεια, έξι χρόνια μετά, το 1933, με τους μικρούς πόρους που διέθετε απεφάσισε να κάνει την έναρξη εργασιών ανάπλασης και δενδροφύτευσης, με ανυπέρβλητα τότε αφενός διοικητικά εμπόδια, αφετέρου και μεγάλης έλλειψης χρημάτων, για τη συνέχιση του έργου. Έτσι με το υπ΄ αρίθμ. 6171 νόμο του 1934 το "Ειδικό Ταμείο Μονίμων Οδοστρωμάτων Αθηνών" (νέος κυβερνητικός τότε φορέας) ανάλαβε να καταβάλει τα έξοδα. Κλήθηκε προς τούτο ο τότε διευθυντής του Υπουργείου Συγκοινωνιών Αν. Δημητρακόπουλος να συντάξει γενικό σχέδιο του άλσους. Λαμβάνοντας υπόψη τα ακολουθούμενα τότε σχέδια (ρυθμούς) των αγγλικών και γαλλικών άλσων, συνέταξε πράγματι το νέο σχέδιο που αποτελεί συνδυασμό ρυθμών εκείνων, όπου και ανέθεσε για την εκτέλεσή του στον Ν. Βοσυνιώτη. Μάλιστα είχε ληφθεί μέριμνα να μην εμποδίζεται από τα διάφορα κεντρικά σημεία του άλσους η θέα της Ακρόπολης (!), χωρίς να διασφαλίσουν όμως και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος ανοικοδόμησης των γύρω οικοπέδων.
Έτσι οι εργασίες δενδροφύτευσης και ανάπλασης άρχισαν πραγματικά το 1935 και συνεχίσθηκαν επί κυβερνήσεως Ι. Μεταξά μέχρι το 1940, όταν και κηρύχθηκε ο Β' Π.Π. Στη πενταετία εκείνη φυτεύθηκαν περίπου 46.000 δένδρα και θάμνοι. Κατά το σχέδιο, ακολουθήθηκε η δενδροφύτευση φυλλοβόλων δένδρων προκειμένου το Καλοκαίρι να προσφέρουν πλούσια σκιά, τον δε Χειμώνα να μην εμποδίζονται οι ακτίνες του Ήλιου. Στη κεντρική πλατεία του άλσους τοποθετήθηκε συντριβάνι και γύρω φυτεύθηκαν ανάλογα μεσογειακά φυτά έτσι ώστε να παρουσιάζουν δένδρα θάμνοι και λουλούδια τους ωραιότερους και φυσικότερους συνδυασμούς χρωμάτων κατά τις διάφορες εποχές. Μετά την απελευθέρωση τον Οκτώβριο του 1944, εξασφαλίσθηκε η άρδευση του άλσους.
Στην νοτιοδυτική πλευρά του πάρκου προς την Κυψέλη, βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού καθώς και οι αθλητικές εγκαταστάσεις του Πανελληνίου. Μέσα στο πάρκο υπάρχουν επίσης δύο ναοί, μια παιδική χαρά και το ανοιχτό αμφιθέατρο "Αλίκη", που χρησιμοποιείται ενίοτε για παραστάσεις, εκδηλώσεις ή συναυλίες. Επίσης στο χωρό αυτού βρίσκεται ένα από τα ιστορικότερα αναψυκτήρια της Αθήνας το "Γκριν Παρκ".
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑ
- " Ο μεγαλύτερος κήπος στο κέντρο της Αθήνας όπου συνυπάρχουν αρμονικά η τέχνη και η φύση
- " Με έκταση 230 στρεμμάτων, είναι ένας πνεύμονας ανάλογος του Εθνικού κήπου
- " Πήρε το όνομά του από το Ρωμαϊκό Campus Martius
- " Στα χρόνια του Όθωνα φιλοξένησε τους στρατώνες του ιππικού
- " Μέχρι το 1880, τα Κυριακάτικα μεσημέρια και τις γιορτές αποτελούσε χώρο περιπάτου για τους Αθηναίους και τους Βασιλείς
- " Στη πλατεία του ναού των Ταξιαρχών υπήρχε στημένη μια εξέδρα μουσικής σε σχήμα πολυγώνου, όπου παιάνιζε η φιλαρμονική. Από εκεί προήλθε και το όνομα της όμορης γειτονιάς «Πολύγωνο»
- " Στις 23 Ιουλίου 1887, η έκταση του πεδίου του Άρεως εντάσσεται με Βασιλικό Διάταγμα στο σχέδιο πόλεως και χαρακτηρίζεται κήπος
- " Το 1927 συγκροτήθηκε η Επιτροπή Δημοσίων Κήπων και Δενδροστοιχιών και δόθηκε προτεραιότητα στη διαμόρφωση του Πεδίου του Άρεως, αφού το διεκδικούσαν για κατασκευή Δικαστικού Μεγάρου και Εθνικού Θεάτρου, ενώ η αγγλική εταιρία ηλεκτροφωτισμού και ηλεκτρικής συγκοινωνίας «Power» χρησιμοποιούσε το χώρο για να πετάει τα προϊόντα εκσκαφής από τη σήραγγα του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου Αθηνών-Πειραιώς
- " Το 1934, με τη συμβολή του εκδότη της εφημερίδας «Έθνος» Σπύρου Νικολόπουλου και του μηχανικού Πέτρου Καλλιγά, το πάρκο σώθηκε από διεκδικήσεις με τη διαμόρφωση του κοινόχρηστου άλσους ( Ν.6171/1934) επί υπουργίας Πέτρου Ράλλη. Το 1935, το τότε Υπουργείο Συγκοινωνιών διέθεσε 7 εκατομμύρια Δραχμές έναντι της προϋπολογισθείσας δαπάνης 30 εκατομμυρίων για την αποπεράτωση του πάρκου
- " Το 1935 ανατίθεται στα μέλη του Σωματείου Ελλήνων Γλυπτών η φιλοτέχνηση των προτομών των ηρώων του 1821 που κοσμούν τη Λεωφόρο των Ηρώων
- " Το 1938 στήθηκε ο έφιππος Βασιλιάς Κωνσταντίνος στην κεντρική είσοδο
- " Το 1952 στήθηκε το άγαλμα της Προμάχου Αθηνάς για το ηρώο των πεσόντων στην Ελλάδα Βρετανών, Αυστραλών και Νεοζηλανδών στις μάχες 1941-45
- " Από το 1950 ξεκινάει τη σταδιοδρομία του στο Θέατρο Άλσος ο θηρευτής «νέων ταλέντων» Γιώργος Οικονομίδης ενώ στο Green Park κυριαρχούσε ο Όμηρος Αθηναίος. Αργότερα τα καλοκαίρια το Θέατρο Αλίκη πρόσφερε ψυχαγωγία στους Αθηναίους
- " Από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα το πεδίο του Άρεως αποτελεί σημείο αναφοράς για μεγάλες πολιτικές και εργατικές συγκεντρώσεις.
Η ΑΝΑΠΛΑΣΗ
Οι βασικές αρχές της ανάπλασης
Οι καθοδηγητικές αρχές του μεγάλου έργου που ξεκίνησε είναι τρεις:
1. Σεβασμός στο ύφος και στην ιστορία
Το Πεδίο του Άρεως αποτελεί κομμάτι της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Βασικός στόχος είναι να τονιστεί η ιστορική σημασία και όχι να σβηστεί το πέρασμα των χρόνων από πάνω του. Σε αυτό το πλαίσιο διατηρούνται και τονίζονται τα ιστορικά μνημεία και οι ξεχασμένοι θεματικοί δακτύλιοι.
2. Αύξηση των περιοχών πρασίνου
Αφετηρία της ανάπλασης είναι το αξίωμα: ελάχιστη πλακόστρωση, καθόλου τσιμεντοποίηση, χρήση υλικών απλών, φυσικών, οικολογικών. Κεντρικός στόχος η βελτίωση της υπάρχουσας βλάστησης αλλά και η αύξηση πρασίνου με νέες φυτεύσεις, με βάση ειδικό πρόγραμμα εγκατάστασης φυτικών ειδών προσαρμοσμένων στο περιβάλλον της περιοχής και στις τοπικές κλιματολογικές συνθήκες. Παράλληλα η διαχείριση του υφιστάμενου πρασίνου και οι νέες φυτεύσεις (νέα δένδρα, καλλωπιστικοί θάμνοι, χλοοτάπητας) αποσκοπούν στη δημιουργία ενός ενιαίου χαρακτήρα καλαισθησίας και λειτουργικότητας στο Πάρκο.
3. Λειτουργικότητα και χρησιμότητα για τους κατοίκους
α) Ένα πάρκο λειτουργικό και χρήσιμο στους πολίτες προϋποθέτει καταρχήν αύξηση της ασφάλειας στο χώρο. Γι αυτό προχωράμε στην ανάπλαση όλων των εισόδων, την επιδιόρθωση και συμπλήρωση της περίφραξης, στη δημιουργία ενός νέου δικτύου φωτισμού με φωτιστικά παραδοσιακά αλλά και σύγχρονα που θα λειτουργούν με λάμπες εξοικονόμησης ενέργειας .
β) Ένα πάρκο φιλικό και ευχάριστο στους πολίτες προϋποθέτει αναβάθμιση των χρήσεων αναψυχής, άθλησης και πολιτιστικών εκδηλώσεων. Μερικές από τις παρεμβάσεις της ανάπλασης σε αυτή την κατεύθυνση είναι η αναβάθμιση του Θεάτρου Άλσους σε χώρο πολλαπλών χρήσεων 3000 μ2 που θα συνδέει τον πολιτισμό με το πράσινο, η κατασκευή ειδικά διαμορφωμένου χώρου για skateboard, ειδικό χωμάτινο πεζοδρόμιο για jogging (περιφερειακός δακτύλιος), δίκτυο ποδηλατοδρόμου.
γ) Ένα Πάρκο σύγχρονο και δυναμικό είναι ένα χώρος ανοιχτός σε όλους τους πολίτες. Για αυτό το λόγο φροντίζουμε για την πρόσβαση των ατόμων με ειδικές ανάγκες στους υπαίθριους και κτιριακούς χώρους του Πάρκου.
Οι μεγάλες παρεμβάσεις
Μινωικός Λαβύρινθος: ο βοτανικός κήπος της Αττικής
Δημιουργείται Βοτανικός κήπος στον οποίο φυτεύεται μεγάλο μέρος δένδρων, θάμνων και ποωδών φυτών της Αττικής χλωρίδας και του ιστορικού Αττικού Τοπίου (στη πλευρά της Λ. Αλεξάνδρας και κοντά στην είσοδο της Μπούσγου). Για τη χωροθέτηση των φυτών στο μοναδικό αυτό για την Αθήνα βοτανικό κήπο, επιλέγεται το σχήμα του Μινωικού λαβύρινθου. Στα 250 μέτρα της έκτασης του Λαβυρίνθου εκτίθενται τα περίπου 35 είδη δένδρων, 40 είδη θάμνων και 130 είδη αγριολούλουδων που μπορούν να συναντηθούν στην Αττική χλωρίδα.
Ροδώνας: ένας μικρός περίπατος στις τριανταφυλλιές
Αναδημιουργούμε πλήρως την σπειροειδή διαδρομή με τριανταφυλλιές που κατασκευάστηκε στο παρελθόν στη θέση της παλιάς Ιππευτικής σχολής. Αναδημιουργείται η ενδιαφέρουσα διαδρομή ΄΄βοτανικού΄΄ περιπάτου με φυτεύσεις σε διπλή σειρά τριανταφυλλιών σε όλα τα χρώματα. Το στοιχείο του νερού και οι μικρές πέργκολες για αναρριχώμενες τριανταφυλλιές με καθιστικά που προστίθενται, αυξάνουν το ενδιαφέρον του σύντομου αυτού περίπατου, προσφέροντας τη δυνατότητα μικρών στάσεων σε σκιερές περιοχές.
Νέος χώρος Skateboard: τόπος στη νεολαία
Δημιουργείται ένας χώρος κατάλληλος για την ασφαλή διεξαγωγή του αθλήματος αυτού, σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές, και σε άμεση γειτνίαση με την πλατεία της Αθηνάς. Πρόκειται για έναν άδενδρο χώρο, όπου παλαιά γινόταν η συγκέντρωση των απορριμμάτων .
Πλατάνια: υδάτινη Διαδρομή
Ενισχύεται ο φυσικός χαρακτήρας μίας περιοχής που λόγω της έντονης κλίσης, του είδους των δένδρων και της ύπαρξης του στοιχείου του νερού είναι ιδανική. Τονίζεται η υδάτινη διαδρομή με την πλήρη ανακατασκευή της ώστε να αποκτήσει χαρακτηριστικά έντονης ροής νερού, με αποτέλεσμα ο ήχος να σηματοδοτεί τον χώρο, να προσδίδει αίσθημα δροσιάς και γαλήνης, και να προσανατολίζει τον περιπατητή από και προς το χαμηλότερο στο ψηλότερο σημείο του πάρκου.
Παράλληλες παρεμβάσεις
Άγαλμα Αθηνάς : Στη περιοχή του αγάλματος φυτεύεται κεντρικός ελαιώνας, σε κατάλληλο φυτευτικό σύνδεσμο. Την φύτευση πλαισιώνουν θάμνοι και εδαφοκάλυψη.
Αριές : Δημιουργείται ένα προστατευμένο ";ξέφωτο"; που προσφέρει αίσθηση απομόνωσης και γαλήνης σε μια κυκλική δενδροστοιχία από 15 δένδρα Αριάς στην οποία οδηγεί ένα μονοπάτι που ξεκινά από τον θεματικό κύκλο.
Πρώην θέατρο Αλίκη : Αποξηλώνεται ο εγκαταλελειμμένος και πλήρως υποβαθμισμένος χώρο τους υπαίθριου θεάτρου και δημιουργείται ένας πολυσήμαντος χώρος.
Θέατρο Άλσους: Αποκαθίσταται και χρησιμοποιείται ξανά το κτίριο του Θεάτρου Άλσους μέσα από την ανασύσταση της αισθητικής, λειτουργικής και δομικής επάρκειας του «περιεχομένου» του.
Η οδός των Ηρώων : Η επιφάνεια του χλοοτάπητα αυξάνεται σημαντικά σε βάρος του πλάτους του δρόμου, οι φυτικοί φράκτες αναδημιουργούνται, προβάλλοντας τις προτομές και οι φοίνικες μεταφυτεύονται στο κέντρο του νέου δρόμου, επιτρέποντας την ανεμπόδιστη οπτική πρόσβαση στις προτομές, συμβάλλοντας στον μνημειακό χαρακτήρα της περιοχής.
Μνημείο Ιερού Λόχου : Επανασχεδιάζεται ο άξονας που οδηγεί στο μνημείο και δημιουργείται μικρή ήσυχη πλατεία, σαφώς διαφορετικού χαρακτήρα από την κεντρική πλατεία του πάρκου, με νέες φυτεύσεις ανθοφόρων θάμνων διαδοχικής ανθοφορίας, ανθόφυτων και χλοοτάπητα.
Φωτισμός: Ο φωτισμός του χώρου αναβαθμίζεται με λαμπτήρες χαμηλής κατανάλωσης έτσι ώστε οι πολίτες να μπορούν να προσανατολίζονται οπτικά μέσα στο περιβάλλον, να διακρίνουν εμπόδια στην πορεία τους, να αντιλαμβάνονται τις κινήσεις και τις προθέσεις άλλων ανθρώπων, να μπορούν να διαβάζουν τη σήμανση των οδών, να απολαμβάνουν την εμφάνιση του δρόμου και του περιβάλλοντος.
Πηγές:
http://el.wikipedia.org/wiki/Πεδίον_του_Άρεως
http://nfs.pblogs.gr/2008/03/pedion-arews.html
ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΩΡΑ :
Αγάλματα και σκέιτμπορντ
Το Πεδίον του Αρεως πλουτίζεται με χιλιάδες νέα φυτά, μονοπάτια και ράμπες για τους νέους, ενώ τα ιστορικά γλυπτά ξαναβρίσκουν την παλιά τους λάμψη
«Ενα παράθυρο για να μπει καθαρός αέρας στο Λεκανοπέδιο». Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα των έργων ανάπλασης που εκτελούνται με εντατικούς ρυθμούς στο Πεδίον του Αρεως. Η έκταση των 230 στρεμμάτων, αρκετά μεγαλύτερη αυτής του Εθνικού Κήπου, σήμερα είναι κρυμμένη πίσω από εργοταξιακές λαμαρίνες.
Πίσω τους δουλεύουν συντηρητές, κηπουροί και οικοδόμοι με στόχο στις αρχές του φθινοπώρου να μας ξαφνιάσουν ευχάριστα. Η πρώτη γεύση ετοιμάζεται αυτές τις ημέρες, όταν θα ανοίξει το μεγάλο μονοπάτι που θα αποκαθιστά τον μεγάλο περίπατο από το ύψος της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού έως το άγαλμα του βασιλέως Κωνσταντίνου.
Οι αλλαγές
Δεν είναι η μόνη έκπληξη που περιμένει τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου. Χάρη σε ένα πρόγραμμα ύψους 9 εκατ. ευρώ, ο χώρος, που πήρε το όνομά του από το ρωμαϊκό Campus Martius και άντεξε σε πολλές απειλές αφανισμού του, θα γνωρίσει πολλές αλλαγές. Με 95.000 νέες φυτεύσεις, φιλοδοξεί να αποτελέσει το βοτανικό κήπο του Λεκανοπεδίου, χωρίς να λείπουν και οι πιο «σκληρές» γωνιές με υποδομές για σκέιτμπορντ. Η αλλαγή στο γνωστό και από τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις Πεδίον του Αρεως θα έρθει μέσα από παρεμβάσεις σε επιλεγμένες περιοχές:
* Τον μινωικό λαβύρινθο, μια ελικοειδή διαδρομή που κατασκευάζεται προς την πλευρά της λεωφόρου Αλεξάνδρας, κοντά στην είσοδο από την οδό Μπούσγου. Σε μήκος περίπου 250 μέτρων ο επισκέπτης θα περιπλανηθεί σε μια όαση φυτών που ταιριάζουν με το αττικό τοπίο. Φυτεύονται αυτή την περίοδο 35 είδη δένδρων, 40 είδη θάμνων και 130 είδη αγριολούλουδων, όπως προβλέπει η κηπευτική μελέτη.
* Το ροδώνα που δημιουργείται στη θέση της παλιάς ιππευτικής σχολής. Αποτελείται από διπλή σειρά τριανταφυλλιών σε όλες τις αποχρώσεις, κατά μήκος μιας σπειροειδούς διαδρομής που θα διαθέτει και πέργολες για τις αναρριχώμενες ποικιλίες.
* Την υδάτινη διαδρομή που διαμορφώνεται στη βόρεια πλευρά του κήπου και θα περιλαμβάνει μια δενδροστοιχία από πλατάνια και άλλα δένδρα, τα οποία φυτεύονται κατά μήκος ενός καναλιού που έχει ήδη ολοκληρωθεί και απομένει να γεμίσει νερό.
* Το άγαλμα της Αθηνάς, που σήμερα θυμίζει... Βαγδάτη με τις εργασίες ανασκαφής της ασφάλτου να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Το εμβληματικό άγαλμα θα αποκτήσει σύντομα «συντροφιά», καθώς θα δημιουργηθεί ο ελαιώνας του κήπου. Εκτός από τις ελιές, θα φυτευθούν θάμνοι και θα γίνει ειδική εδαφοκάλυψη.
Θ' αλλάξουν επίσης:
* Η οδός των Ηρώων με τα γνωστά αγάλματα, όπου γίνονται εργασίες συντήρησης από ειδικό συνεργείο και με την επίβλεψη του υπουργείου Πολιτισμού. Τα πράσινα παρτέρια που τα περιβάλλουν έχουν αυξηθεί, ενώ οι φοίνικες έχουν μεταφυτευθεί στο κέντρο του νέου διαδρόμου.
* Το θέατρο του Αλσους, με το γνωστό αλλά πολλαπλά κακοποιημένο κτιριακό συγκρότημα, που θεωρείται λαμπρό δείγμα της αρχιτεκτονικής του Μεσοπολέμου. Εγινε γνωστό στη δεκαετία του '60, τότε που στέγαζε τα νέα ταλέντα και τα άλλα προγράμματα του Γιώργου Οικονομίδη. Εχουν ήδη αφαιρεθεί οι νεότερες προσθήκες που αλλοιώνουν το χαρακτήρα του και τα συνεργεία δουλεύουν για να δημιουργήσουν ένα χώρο πολιτισμού και αναψυχής.
* Το παλιό θερινό θέατρο «Αλίκη», από το οποίο έχουν απομείνει ελάχιστα ίχνη που αποξηλώνονται. Στη θέση του θα δημιουργηθεί μια υπαίθρια εξέδρα που θα φιλοξενεί ερασιτεχνικές δραστηριότητες.
Κοινός παρονομαστής όλων των έργων είναι ο σεβασμός στην ιστορία αλλά και το ύφος του Πεδίου του Αρεως, σε συνδυασμό με τη γενναία ενίσχυση του πρασίνου. Δεν είναι τυχαίο ότι το οικολογικό «λίφτινγκ» έχει ανατεθεί σε πολυμελή ομάδα αρχιτεκτόνων και άλλων ειδικών, με επικεφαλής τον Αλέξανδρο Τομπάζη και τον Χάρυ Μπουγαδέλλη. Απαράβατος κανόνας είναι να μη προστεθεί ούτε ένα τετραγωνικό μπετόν! Η άσφαλτος θα απομακρυνθεί, με ελάχιστες εξαιρέσεις και στη θέση της δημιουργούνται διάδρομοι με «πατημένο» χώμα. Με «πράσινη» ματιά αντιμετωπίστηκε ο φωτισμός, που βασίζεται σε λαμπτήρες χαμηλής κατανάλωσης.
Ενα πραγματικό δάσος
Εμφαση δίνεται στη φύτευση. Στο πάρκο υπήρχαν 4.388 δένδρα και πάνω από 11.000 θάμνοι, ενώ με την κηπευτική μελέτη του Α. Μπαρμπούτση θα προστεθούν 1.178 δένδρα, περίπου 17.000 θάμνοι και πάνω από 60.000 ανθοφόρα φυτά. Επιλέχθηκαν είδη που απαντώνται στο αττικό τοπίο, ενώ για την εδαφοκάλυψη θα επιστρατευθούν είδη που δεν απαιτούν μεγάλες ποσότητες νερού. Το πότισμα εξασφαλίζεται από γεωτρήσεις, ενώ θα αξιοποιούνται ακόμη και τα υπολείμματα από τα κλαδέματα των φυτών για την παραγωγή φυτικού λιπάσματος για τα φυτά.
Το έργο αποτελεί το «καμάρι» της υπερνομαρχίας Αθηνών-Πειραιώς, όπως μας εξηγεί η Ντίνα Μπέη, που ασχολείται προσωπικά με την πρόοδο των εργασιών. «Η βελτίωση της ποιότητας ζωής στην Αθήνα και ολόκληρο το Λεκανοπέδιο αποτελεί μόνιμο μέλημά μας» υπογραμμίζει και θεωρεί πως η αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερα σήμερα μέσα από τις νέες δομές που θα δημιουργηθούν από τον «Καλλικράτη», οφείλει να δραστηριοποιηθεί υπέρ του περιβάλλοντος και της εξυπηρέτησης του πολίτη. «Η ολοκλήρωση της ανάπλασης του Αττικού Αλσους και σε λίγο καιρό της ανάπλασης του Πεδίου του Αρεως αποτελούν δείγμα γραφής για το έργο της υπερνομαρχίας. Η προσπάθεια βέβαια δεν τελειώνει εδώ», μας διαβεβαιώνει.*
Το χρονολόγιο
* 1880 Ο παλιός στρατώνας του Οθωνα γίνεται τόπος συνάντησης τα μεσημέρια της Κυριακής. Η φιλαρμονική έπαιζε στην πολυγωνική εξέδρα που υπήρχε μπροστά στο ναό των Ταξιαρχών.
* 1887 Με βασιλικό διάταγμα χαρακτηρίζεται κήπος και εντάσσεται στο σχέδιο πόλης.
* 1927 Αγώνες για να μη διατεθεί για τις ανάγκες του δικαστικού μεγάρου και του Εθνικού Θεάτρου. Ως τότε ήταν χώρος απόθεσης των μπάζων από τα έργα του Ηλεκτρικού.
* 1934 Επί υπουργίας Π. Ράλλη διατίθενται τα πρώτα κονδύλια για τη διαμόρφωση του πάρκου.
* 1935 Ανατίθεται σε μέλη του Σωματείου Γλυπτών η φιλοτέχνηση των προτομών των ηρώων του 1821. Τρία χρόνια μετά στήθηκε ο έφιππος βασιλιάς Κωνσταντίνος στην κεντρική είσοδο.
* 1952 Στήθηκε το άγαλμα της Προμάχου Αθηνάς, που αποτελεί το ηρώο των Βρετανών, Αυστραλών και Νεοζηλανδών οι οποίοι έπεσαν στην Ελλάδα κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
* 2000 Παραχωρείται στη νεοσύστατη υπερνομαρχία Αθηνών-Πειραιώς από το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, στο οποίο ανήκε ώς τότε. Δίνονται κονδύλια για έργα συντήρησης στις τρεις παιδικές χαρές.
7 σχόλια:
ΑΝΑΠΛΑΘΟΝΤΑΣ & ΤΣΙΜΕΝΤΟ-ΦΥΤΕΥΟΝΤΑΣ στο ΠΕΔΙΟΝ του ΑΡΕΩΣ πάντα δε
ταύτα
“ΑΝΑΛΩΜΑΣΙ της ΒΛΑΣΤΗΣΕΩΣ”.
Πώς υπολογίσθηκαν τα 60 στρέμματα δηλαδή το ¼ της συρρικνούμενης δασικής εκτασης των 235 Στρεμ.; Από πραγματογνώμονα αρχιτέκτονα που δούλεψε επί πολλούς μήνες με τα τοπογραφικά σχέδια, και κυρίως με μακροχρόνια γνώση του αντικειμένου. Σε τέτοιας μορφής «Δημόσια εργα» χρειάζεται ειδικευμένους ανθρώπους η αντιπαράθεση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όλων των βαθμών, την οποία ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης κ. Λ. Ρακιντζής, που μελέτησε τις ενστάσεις μας ενεργοποιήθηκε περί των Αυθαιρέτων.
Πολλοί εξέχοντες πολίτες και 25 Αθηναίοι δικηγόροι και καθηγητές πανεπιστημίων με πρώτο τον καθηγητή και πρώην υπουργό και δικηγόρο Γεώργιο- Αλέξανδρο Μαγκάκη, έχουν υπογράψει εδω και μήνες κείμενο διαμαρτυρίας και θα ακολουθήσουν κι άλλοι.......
Προς το παρόν ασχολούμαστε με μετρήσεις και επιμετρήσεις για να αποδείξουμε το εύρος της περιβαλλοντικά εγκληματικής «Σφράγισης – συμπίεσης γης & εδάφους» και ενταφιασμού Δομικών υλικών και κατασκευών ΜΠΕΤΟΝ 5-6,000 κυβ.μέτρων στην αιωνόβια αναγνωρισμένη κεντρική δασική έκταση του Μνημειακού - Ιστορικού Πεδίου του Άρεως της πρωτεύουσας.
http://kyameftopedioareos.blogspot.com
http://expaganus.wordpress.com/2009/06/11/pedio-arews
"Καί τούς πονηρούς μή ποτ' αύξαν' εν πόλει κακοί γάρ εμπλησθέντες ή νομίσματος, ή πόλεος εμπεσόντες είς αρχήν τινά, σκιρτώσιν αδόκητ' ευτυχησάντων δόμων - “Ευριπίδου Ερεχθεί"
ΑΝΑΠΛΑΘΟΝΤΑΣ & ΤΣΙΜΕΝΤΟ-ΦΥΤΕΥΟΝΤΑΣ στο ΠΕΔΙΟΝ του ΑΡΕΩΣ πάντα δε
ταύτα
“ΑΝΑΛΩΜΑΣΙ της ΒΛΑΣΤΗΣΕΩΣ”.
Πώς υπολογίσθηκαν τα 60 στρέμματα δηλαδή το ¼ της συρρικνούμενης δασικής εκτασης των 235 Στρεμ.; Από πραγματογνώμονα αρχιτέκτονα που δούλεψε επί πολλούς μήνες με τα τοπογραφικά σχέδια, και κυρίως με μακροχρόνια γνώση του αντικειμένου. Σε τέτοιας μορφής «Δημόσια εργα» χρειάζεται ειδικευμένους ανθρώπους η αντιπαράθεση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όλων των βαθμών, την οποία ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης κ. Λ. Ρακιντζής, που μελέτησε τις ενστάσεις μας ενεργοποιήθηκε περί των Αυθαιρέτων.
Πολλοί εξέχοντες πολίτες και 25 Αθηναίοι δικηγόροι και καθηγητές πανεπιστημίων με πρώτο τον καθηγητή και πρώην υπουργό και δικηγόρο Γεώργιο- Αλέξανδρο Μαγκάκη, έχουν υπογράψει εδω και μήνες κείμενο διαμαρτυρίας και θα ακολουθήσουν κι άλλοι.......
Προς το παρόν ασχολούμαστε με μετρήσεις και επιμετρήσεις για να αποδείξουμε το εύρος της περιβαλλοντικά εγκληματικής «Σφράγισης – συμπίεσης γης & εδάφους» και ενταφιασμού Δομικών υλικών και κατασκευών ΜΠΕΤΟΝ 5-6,000 κυβ.μέτρων στην αιωνόβια αναγνωρισμένη κεντρική δασική έκταση του Μνημειακού - Ιστορικού Πεδίου του Άρεως της πρωτεύουσας.
http://kyameftopedioareos.blogspot.com
http://expaganus.wordpress.com/2009/06/11/pedio-arews
"Καί τούς πονηρούς μή ποτ' αύξαν' εν πόλει κακοί γάρ εμπλησθέντες ή νομίσματος, ή πόλεος εμπεσόντες είς αρχήν τινά, σκιρτώσιν αδόκητ' ευτυχησάντων δόμων - “Ευριπίδου Ερεχθεί"
THE QUEST
Στίς 5 Μαρτίου του 2008 σε δισέλιδο άρθρο της εφημερίδας "Ελευθεροτυπίας" με τις φωτογραφίες των κ.Γεννηματά και Μπέη διαφημιζόταν Η ΑΝΑΠΛΑΣΗ του Πεδίου του Αρεως ως "Παράδεισος στις μακέτες" {τυχαίος ο τίτλος;;] και δηλωνόντουσαν οι 94.000 φυτεύσεις! ότι θα ολοκληρωθούν πρίν την άνοιξη του 2009!.
Ακόμη σε άλλο άρθρο της εφημερίδας FREE SUNDAY 24/10/10, καταγραφόταν, ότι πίσω απο τα "ονόματα με τις εργολαβίες", στόν αποκαλούμενο "Πράσινο ενεργειακό σχεδιασμό" απασχολήθηκε το "Ινστιτούτο Επιταχυντικών Συστημάτων $ Εφαρμογών". !?
Σήμερα εν έτη 2010-11 με ένα απλό μαθηματικό υπολογισμό αφαιρετικής και δεδομένου ότι "ιδίοις όμμασι" πραγματοποιήθηκαν, αποκλειστικά χωματουργικές-οικοδομικές εργασίες, εν "κρυπτώ & παραβύστω" εδώ και 3 έτη,(αρχείο ψηφ.φωτό), Σφράγιση γής - ενταφιασμός δομικών υλικών, μαρμαροκυβολιθοστρώσεων, στά τουλάχιστον 60 δασικά στρέμματα, παρέα με τά 6.000 κυβικά μέτρα Beton-arme, ΛΟΓΙΚΑ θα πρέπει να αφαιρέσουμε από τα 230 στρέμμ.(συνολικής έκτασης του Π.Α), δηλαδή τά 230-60=170 στρέμμ.....και γρήγορα να τρέξουμε και να αναζητήσουμε που τοποθετήθηκαν,εδώ και τώρα, πάλι ΛΟΓΙΚΑ, οι 94.000φυτ./170στρεμ. = 553 φυτεύσεις ανά στρέμμα, που επικαλούνται!!!!!
Και πάλι ΛΟΓΙΚΑ 1 στρέμμα = με 1000 τετρ.μέτρα.
Τουτέστιν ομιλούμε γιά περίπου,
(1000/553), χονδρικά 2 φυτεύσεις που να εμπεριέχουν και φύτευση δένδρου σέ κάθε..................................τετραγωνικό μέτρο!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ΩΣ ΕΠΙΚΑΛΟΥΝΤΑΙ
ΟΥΔΕΝ ΣΧΟΛΙΟ περαιτέρω.
http://kyameftopedioareos.blogspot.com
http://expaganus.wordpress.com/2009/06/11/pedio-arews
Ως Πνεύμονας πρασίνου αμφισβητείται.
ΣΤΟ ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΤΗΣ πρώην ΥΠΕΡΝΟΜΑΡΧΙΑΣ Αθηνών-Πειραιώς, ΤΟ Πεδίον του Αρεως ΞΑΝΑΓΕΝΝΙΕΤΑΙ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ:
"Εφαρμόστηκαν περιβαλλοντικές προδιαγραφές που μειώνουν σημαντικά τη θερμοκρασία του χώρου".
ΕΝΩ Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΔΙΑΤΥΜΠΑΝΙΖΕΙ:
"100 Στρέμματα πρασίνου μπορούν να κατακρατούν 4 τόνους σκόνης ετησίως.
Η βλάστηση αντανακλά περίπου το 1/4 της προσπίπτουσας ακτινοβολίας μικρού μήκους. Από τα 3/4 που απορροφώνται, το μεγαλύτερο ποσοστό χρησιμοποιείται για την εξάτμιση του νερού από τα φύλλα, κι ένα μικρό ποσοστό ενέργειας ακτινοβολείται (μεγάλου μήκους κύματος υπέρυθρη ακτινοβολία).
Αντίθετα τά δομικά υλικά "BETON "Οπλισμένο σκυρόδεμα - Μαρμαροκυβολιθοστρώσεις" ανακλούν μόλις το 1/10 της ηλιακής ακτινοβολίας, ενώ η υπόλοιπη μετατρέπεται σε θερμική, ανεβάζοντας τη θερμοκρασία"!!!!
Σε αποθηκευμένη σελίδα στό site www.ecofinder.gr σε άρθρο του ΟΙΚΟ -ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ
ΕΓΡΑΦΑΝ.................το ΕΤΟΣ 2008!
08-10-2008 | ΠΑΡΚΑ... Α-ΠΑΡΚΑ - Το 70% δεν προσφέρει στο κλίμα της πόλης.
"Δεν φτάνει που στην Αθήνα δεν έχουμε πάρκα, αυτά που έχουμε κάθε άλλο παρά βοηθούν το κλίμα. Η μικρή έκταση αλλά και η τσιμεντοποίησή τους τα κάνουν συχνά να λειτουργούν ως θερμοσυσσωρευτές, που ανεβάζουν αντί να μειώνουν τη θερμοκρασία της πόλης.
ΠΕΔΙΟΝ ΤΟΥ ΑΡΕΩΣ:
παράδειγμα προς αποφυγήν
Ενα από τα χειρότερα ως προς την απόδοσή τους στο περιβάλλον της πόλης, πάρκα, είναι το Πεδίον του Αρεως (που, ωστόσο, βρίσκεται σε φάση ανακατασκευής) καθώς διαθέτει δίκτυο πλακοστρωμένων «δρόμων» και η βλάστησή του είναι αραιή. Οι μετρήσεις του εργαστηρίου έδειξαν ότι εντός του πάρκου η θερμοκρασία ήταν η ίδια με αυτήν του γύρω δομημένου χώρου. Φαίνεται μάλιστα ότι αντί το πράσινο να επιδράσει στο αστικό περιβάλλον, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. «Τα δομικά υλικά κατά τη διάρκεια της ημέρας απορροφούν θερμότητα την οποία εκπέμπουν το βράδυ», εξηγεί η καθ.κ. Σερέλη-Χρονοπούλου. Ειδικά μάλιστα όταν πρόκειται για συμπαγές μπετόν σε αντίθεση με τα πορώδη υλικά. Οπως εξηγεί η κ. Σερέλη, για να αποδώσει το πράσινο πρέπει να είναι αρδευόμενο. Το ξηροφυτικό πράσινο χρειάζεται ειδικές συνθήκες για να βοηθήσει στην ατμόσφαιρα της πόλης. Για παράδειγμα, ο Λυκαβηττός προσφέρει καλύτερες συνθήκες και πιο χαμηλές θερμοκρασίες στις διπλανές περιοχές, αν και δεν έχει πυκνή βλάστηση ακριβώς γιατί πρόκειται για λόφο, οπότε το πράσινο βρίσκεται σε υψηλότερο επίπεδο από τα κτίρια της πόλης."
Πηγή: ΟΙΚΟ - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ - Τάνια Γεωργιοπούλου
ΣΧΟΛΙΑ για νοήμονες
ΚΑΤΟΠΙΝ 3 ΕΤΩΝ.........
εν ετη 2011 ....πρός τι η δρομολογηθείσα συγκεκριμένη "ΑΝΑΠΛΑΣΗ"
των 9,150-10.000.000 ευρώ?
Τι το Αειφόρο-Βιώσιμο προσέφερε?
ΤΙ ΑΛΛΑΞΕ ?;;;;;;;;;
"AΝΑΠΛΑΣΗ" ΠΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΑΡΕΩΣ: in "Post Mortem"
ΓΟΛΓΟΘΑΣ εως το ΣτΕ & ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΙΣ ΑΝΑΛΗΘΕΙΕΣ.
Στην ΗΜΙΤΕΛΗ ΑΝΑΠΛΑΣΗ που μας παρέδωσε το Ελληνικό Κράτος, ως φαίνεται με μια απλή ματιά απαντούμε:
Παρεδόθη καθυστερημένα τουλάχιστον κατά 1+1/2 έτος.
Αντί για Οικολογικού τύπου Ανάπλαση Πάρκου, είδαμε την κατασκευή - ενταφιασμό συνόλου κυβικών μέτρων όγκου μπετόν 6.000 κ.μ, δηλαδή όγκου μπετόν ισοδύναμων με τον όγκο μπετόν "6" 6όροφων πολυκατοικιών μέσα ............σε δασική έκταση.!!!
Ο αρχικός προυπολογισμός στις τεράστιες πινακίδες 9,150.000 $ Ευρώ ( το έτος 2006 ) + 400.000 $Ευρώ με το νέο εγκριθέν κονδύλι για αποκατάσταση φθορών ? στην πλ.Πρωτομαγιάς + τις τυχόν αναθεωρήσεις, δεν προσέφερε τίποτα το ουσιώδες στο Πάρκο και τούτο διότι : ανύπαρκτες τουαλέττες, μη αναπλασθέν κτίριο Αλσους - Οικονομίδη, μή αναπλασθέν κτίριο Green Park, ανυπαρξία φύτευσης δένδρων υψηλής οροφής, σύμφωνα με τα έγγραφα των πρώην κων. Δασάρχη - Περιφερειάρχη η κεντρική πλατεία πλησίον πρώην περιπτέρου είναι αυθαίρετη { έγγραφα οικ.693/03/04/2009 - 699/07/04/2009 Γενικής Δνσης Περιφέρειας / Δνσης Δασών Αθηνών: Δασάρχης, με θέμα: Απόφαση Κατεδάφισης αυθαίρετων κατασκευών σε δασική αναδασωτέα έκταση }....., η σφράγιση γής εδάφους από μή πορώδη υλικά σε δασική έκταση 1/4 της συνολικής των 235 στρεμμ.του Πάρκου {επιμέτρηση ειδικών επιστημόνων}, παρεμποδίζει ως τούτο γίνεται κατανοητό την διύγρανση και διαπνοή του εδάφους, τουτέστιν είναι ολωσδιόλου ΑντιΟικολογική.
Όλα τούτα σε ευθεία αντίφαση με ότι αναγράφεται στην αναρτηθείσα πινακίδα πλησίον του μνημείου της Αθηνάς και ότι: το Εργον της Αναπλάσεως εν έτει Δεκ.2010............Ολοκληρώθηκε.!!
συνεχ.....
ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ.!!!
Με βαρύγδουπο τίτλο στην εφημερίδα τα Νέα της Κυψέλης Απρίλιος 2011, αναφέρεται ότι από την Περιφέρεια Αττικής διατίθενται επιπλέον κονδύλια 5,100,000 $ εκατ.ευρώ, που θα κατευθυνθούν και θα απορροφηθούν για τα έργα στο Αττικό Άλσος και το Πεδίον του Αρεως.
Αλλά... Αναρωτιόμαστε εφόσον η Ανάπλαση ολοκληρώθηκε σύμφωνα και με επίσημες ανακοινώσεις στα ΜΜΕ-Blogs - εφημερίδες και σύμφωνα με την ανηρτημένη πινάκιδα, τότε πως δέν ολοκληρώθηκε, ? ;; δεδομένου ότι: τα διατηρητέα κτίρια Αλσος Οικονομίδη ειναι γιαπί - Green Park γιαπί και οχετός - Πλατάνια εστία μόλυνσης λόγω κωνώπων - ενα μέρος των περιφερειακών δρόμων περιμένει τις παλέτες των μαρμάρων.
Οι δύο κτιστές τουαλέτες του πάρκου να μην λειτουργούν μαζί με τις βρύσες και λογικά σύντομα θα είναι ανύπαρκτες. Η κεντρική είσοδος της λεωφ.Αλεξάνδρας προς το μνημείο Αθηνάς περιφραγμένη ερμητικά με λαμαρίνες εργοταξιακού τύπου, τις δε βραδυνές ώρες να απαγορεύεται η πρόσβαση. Το Φυτώριο των 8,1/2 στρεμμ. να παραμένει αλάνα και η υποσχεθείσα κομποστοποίηση να παραμένει ως όραμα θερινής νυκτός ( τα χρήματα όμως να έχουν ήδη διατεθεί και ήδη απορροφηθεί !!). Οι επεμβάσεις στο διαμορφωθέν ξέφωτο λόγω αποψιλώσεων στο χώρο Αλίκη μολονότι παράνομες κατά την άποψη μας, σήμερα για την γύρωθεν βλάστηση είναι καταστροφικές.
Επειδή λοιπόν εμείς θεωρούμε ότι μέρος των άνω χρημάτων θα διατεθεί για την αποπεράτωση των δύο διατηρητέων, Αλσος,Οικονομίδη - Green Park και λοιπές αποπερατώσεις, αναρωτιόμαστε τι είδους συντήρηση θα παρασχεθεί στο πολύπαθο αιωνόβιο Πεδίον του Αρεως των ΑΘΗΝΩΝ, αφου απο το άνωθεν δεύτερο κονδύλι, πολύ απλά ελάχιστα ΜΟΝΟΝ ψίχουλα θα απομείνουν, κατά την ταπεινή μας άποψη.
Εν κατακλείδι μπορούμε να δηλώσουμε ευθαρσώς και απορούντες:
..................Γιατί να είμαστε όλοι οι Ελληνες βουτηγμένοι μέσα εκεί............. που επικαλείται ο κύριος {που ματιάσανε} απο την Τρόικα - ΔΝΤ και γιατί να τα έχουμε φάει όλοι μαζί.... εμείς οι Έλληνες ?;;;;;;;;;;;;;
Ας ανασκουμπωθούμε σήμερα λοιπόν όλοι εμείς οι 'Ελληνες και ας δουλέψουμε σκληρά ούτως ώστε να πειθόμεθα "τοις κείνων ρήμασι"!!!!
ΚΑΙ Ο ΝΟΩΝ ΝΟΕΙΤΩ
http://kyameftopedioareos.blogspot.com
http://polmarkarch.wordpress.com
www.asda.gr/elxproi
So many memories. Between Pedion Areos and Scholis Evelpithon, I first saw Circus Medrano on Tour. I remember the day the statue of Athena was first displayed and my mother had taken us to witnessed it. I remember my first appearance with "Elliniko Trio" at George Ikonomidis talent show. I remember at Theatre
Aliki, Manos Katrakis & Andreas Douzos in "O Christos Ksana Stavronete" I remember in the grammar school of Psaltopoulos was taken us every March 25th to place flowers of the statues of the Greek Heroes on 1821. I left all that behind me on February 1958 and since then I haven't return back to Greece, but my memories are all there.
Δημοσίευση σχολίου