Η
φιλοσοφία του Επίκτητου
Μια
εναλλακτική στάση ζωής
Τα κύρια σημεία που
εστιάζει ο Επίκτητος είναι η ακεραιότητα, η αυτοδιαχείριση και η προσωπική
ελευθερία, την οποία προωθεί με το να ζητάει στους μαθητές του την λεπτομερή
εξέταση δύο κεντρικών ιδεών, την προαίρεση ελεύθερη εκλογή στάσης ζωής και τη
σωστή χρήση των εντυπώσεων.
Στο Εγχειρίδιον ο
Επίκτητος δίνει ρητές συμβουλές για το πώς πρέπει να ζούμε.
Κάποια πράγματα τα
εξουσιάζουμε και άλλα όχι, λέει ο Επίκτητος, και πρέπει να μάθουμε την διαφορά.
Υπάρχει μόνο ένας τρόπος να είμαστε ευτυχισμένοι κι αυτός είναι να σταματήσουμε
να ασχολούμαστε με πράγματα πέρα από τον έλεγχό μας.
Την επιθυμία κατάργησέ την
τελείως γιατί αν επιθυμείς κάτι που δεν είναι της εξουσίας σου θα αποτύχεις.
Δεν πειράζουν τους
ανθρώπους τα πράγματα, αλλά οι γνώμες που σχηματίζουν για τα πράγματα.
Η πραγματική διαδικασία
αυτοβελτίωσης είναι αρχικά ζήτημα του συνειδητά να επιβραδύνεις τη διαδικασία
των σκέψεών σου ώστε να επιτρέψεις την αντανάκλαση όσων συμβαίνουν. Αν κάποιος
σε έχει θυμώσει γνώριζε ότι είναι η δική σου σκέψη που σε θυμώνει. Οπότε πριν
αντιδράσεις μην αφήσεις τις εντυπώσεις σου να σε παρασύρουν. Γιατί αν πάρεις
λίγο χρόνο θα δεις ότι είναι πιο εύκολο να ελέγξεις τον εαυτό σου. Ο θυμός
καταστρέφει την ικανότητά μας να λογικευτούμε και να πάρουμε καλές αποφάσεις
για αυτό πρέπει να του φερόμαστε με φροντίδα, αλλά και αποφασιστικότητα. Ο
Επίκτητος λέει ότι κάθε πράγμα έχει 2 χερούλια, ένα από το οποίο μπορείς να το
σηκώσεις κι ένα από το οποίο είναι ασήκωτο. Κάθε πράγμα δηλαδή έχει 2 όψεις,
μία υποφερτή και μία όχι! Ο θυμός μοιάζει άχρηστος για κάθε γεγονός στην ζωή
μας. Μας εμποδίζει από το να διαχειριστούμε την κατάσταση που ουσιαστικά τον
προκάλεσε. Είναι εργαλείο παραλογισμού.
Για να πετύχουμε τη
γαλήνη, την απάθεια, πρέπει να σταματήσουμε να ασχολούμαστε με χαζές ανησυχίες,
προσπάθειες να ελέγξουμε τους άλλους, γιατί θα οδηγούμαστε συνεχώς σε αγωνία
και άγχος. Αντίθετα, θα πρεπε να δίνουμε την ενέργειά μας στο να προσπαθούμε να
αυτοβελτιωθούμε και να κάνουμε το καθήκον μας και να ζούμε με τιμή,προσπαθώντας
να δεχτούμε όσο πιο ήρεμα γίνεται τις προκλήσεις που εμφανίζονται μπροστά μας.
Η απάθεια, δηλαδή η
αταραξία της ψυχής είναι προϋπόθεση της αρετής και της ευτυχίας. Η αγωνία μας
για την ζωή είναι από τα πολλά πάθη μας. Το πάθος είναι μια αφύσικη κίνηση της
ψυχής, μια ορμή πλεονάζουσα, που μας παρασύρει σε επικίνδυνες για την ηθική
ισορροπία και την ευτυχία μας, αντιδράσεις. Πρέπει λοιπόν να βγάλουμε από την
ψυχή μας κάθε είδους πάθος για να κατακτήσουμε την αρετή και να γίνουμε
ευτυχισμένοι.
Τα συναισθήματα πένθους,
οίκτου και στοργής είναι γνωστές ενοχλήσεις της ψυχής. Η θλίψη είναι το πιο
επιθετικό, και ο Επίκτητος θεωρούσε το να πενθούμε ή να θλιβόμαστε πράξη
κάκιστη. Είναι σα να πηγαίνουμε ενάντια στην θέληση του Θεού, έλεγε.
Όταν συναντούμε εμπόδια,
ποτέ να μην κατηγορούμε τους άλλους αλλά μόνο τον εαυτό μας, δηλαδή τις γνώμες
μας. Ο απαίδευτος κατηγορεί τους άλλους για τα δικά του ατυχήματα, εκείνος που
άρχισε να εκπαιδεύεται τον εαυτό του και ο πεπαιδευμένος ούτε τον εαυτό του.
“Μη γυρεύεις τα πράγματα
να γίνονται όπως θες, αλλά θέλε τα πράγματα όπως γίνονται και θα ευτυχίσεις”
διακήρυσσε συχνά ο Επίκτητος.
Η αρρώστια είναι εμπόδιο
για το σώμα, όχι όμως και για την ελεύθερη κρίση. Αν κουτσαθείς αυτό είναι
εμπόδιο για το πόδι, όχι όμως για την ελευθερία της κρίσης.
Προσδιόρισε για τον εαυτό
σου έναν χαρακτήρα κι έναν τρόπο ζωής που θα τον κρατήσεις ανάλλαχτο και μόνος
όταν είσαι και με άλλους.
Εστιάζει πολύ στην
ελευθερία. Ένα αληθινά ελεύθερο άτομο δεν είναι ελεύθερο μόνο από χρέη, αλλά
και από τις ενοχλήσεις που προκαλούνται προσπαθώντας να πείσουν τους άλλους ή
να τους αλλάξουν. Δυσκολευόμαστε πάρα πολύ να αντέξουμε την κριτική, ειδικά
όταν δε δίνεται με καλό τρόπο. Ο Επίκτητος ρωτάει: “Αν κάποιος έδινε το σώμα
σου σε κάποιον που γνώριζε τυχαία στον δρόμο θα θύμωνες πολύ. Και δεν ντρέπεσαι
να δίνεις ο ίδιος το μυαλό σου, να αφήνεις να σε επηρεάζει όποιος τύχει να σου
επιτεθεί λεκτικά;”
Η
ζωή σαν μια γιορτή
Ενθαρρύνει να σκεφτούμε τη
ζωή μας σαν γιορτή, κανονισμένη προς όφελός μας από τον Θεό, σαν κάτι που
πρέπει να ζούμε με χαρά και να μη λυγίζουμε από τις δυσκολίες, αλλά να βλέπουμε
την μεγαλύτερη εικόνα.
Η
ζωή σαν παιχνίδι
Ενθαρρύνει τους μαθητές
του να εκτιμήσουν τα εξωτερικά πράγματα που είναι αδιάφορα (ούτε καλά, ούτε
κακά). Το τι μετράει είναι το πώς παίζουμε το παιχνίδι. Όπως και όταν κάποιοι
παίζουν μπάλα δε σκέφτονται αν η μπάλα είναι καλή ή κακή, θέλουν απλά να την
πετάξουν και να την πιάσουν. Με τα παιχνίδια συζητά και περί της αυτοκτονίας.
Λέει δηλαδή, αν δεν αντέχεις την ζωή μπορείς να παραιτηθείς, όπως αν δε σου
άρεσε ένα παιχνίδι θα το σταματούσες. Να είσαι σαν τα παιδιά που λένε “δε θα
παίξω άλλο” και φεύγουν όταν δεν απολαμβάνουν το παιχνίδι. Έτσι να κάνεις κι
εσύ και αν μείνεις τελικά, να σταματήσεις να γκρινιάζεις. Όποιος βρίσκει την
ζωή αβάσταχτη είναι ελεύθερος να παραιτηθεί, αλλά να το σκεφτεί καλά πριν
αφήσει τον ρόλο του. Οι Στωικοί ποτέ δε θα την βρουν αβάσταχτη και δε θα
παραπονεθούν σε κανέναν – Θεό ή άνθρωπο.
Η
ζωή σαν ύφανση
Ό,τι υλικό μας δίνεται
πρέπει να το χρησιμοποιήσουμε σωστά και όσο καλύτερα μπορούμε. (όπως αυτοί που
φτιάχνουν τις πλέξεις, κλπ)
Η
ζωή σαν θεατρικό έργο
Ο ρόλος που παίζουμε στην
ζωή κανονίζει και ποιες πράξεις είναι κατάλληλες για μας. Πρέπει να δεχόμαστε
την μοίρα μας, όποια κι αν είναι, αφού δεν επιλέγουμε τον ρόλο μας. Να θυμάσαι
ότι είσαι ένας ηθοποιός του οποίου ο χαρακτήρας έχει αποφασιστεί από τον
συγγραφέα – είτε είναι μικρός, είτε είναι μεγάλος. ‘Ο,τι κι αν θέλει να είσαι,
παίξε τον ρόλο που σου δόθηκε όσο καλύτερα μπορείς. Είναι δουλειά σου να κάνεις
το καλύτερο που μπορείς, αλλά είναι δουλειά άλλου να επιλέξει τι ρόλο θα
παίζεις.
Η
ζωή σαν ένας αθλητικός αγώνας
Όπως οι αθλητές πρέπει να
προετοιμάζονται για να μπουν στην αρένα, έτσι και οι Στωικοί προετοιμάζονται
για την φιλοσοφική ζωή μέσων της ηθικής που διδάσκονται. Η εκπαίδευση για τη
Στωική ζωή είναι όπως η εκπαίδευση του αθλητή, δύσκολη, απαιτητική και
δυσάρεστη. Πρέπει να τα έχουμε σκεφτεί όλα αυτά που χρειάζονται για να
προετοιμαστεί κάποιος για κάτι, ώστε να μη φανούμε μετά χαζοί, αν δεν έχουμε
υπολογίσει σωστά. Πρέπει να εκπαιδευόμαστε συνεχώς και να είμαστε έτοιμοι για
όλα όσα μπορεί να συναντήσουμε μπροστά μας, ο αγώνας είναι εδώ κάθε στιγμή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου