Περί Νομοσχεδίου θέσπισης ΑΟΖ
Ν. Λυγερός
Για πρώτη φορά στην ιστορία της Βουλής των Ελλήνων αναφέρθηκε άμεσα και
επί του πρακτέου, το θέμα της Ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Αναφέρθηκαν σε αυτήν και η κυβέρνηση και η αντιπολίτευση μέσω
πρωθυπουργού, υπουργών, προέδρων και βουλευτών. Αυτό είναι η απόδειξη
ότι έχουμε όντως φθάσει σε μια πολιτική ωριμότητα που επιτρέπει να
εξετάσουμε και σε αυτό το πλαίσιο το Νομοσχέδιο θέσπισης ΑΟΖ. Με άλλα
λόγια πρέπει τώρα να προχωρήσουμε και στο τεχνοκρατικό επίπεδο της ΑΟΖ.
Προτείνουμε ήδη ως υπόδειγμα (διαβάστε παρακάτω),
για να μιλάμε συγκεκριμένα, θέσπισης ελληνικής ΑΟΖ, την τροποποίηση
θέσπισης της Κυπριακής ΑΟΖ του 2004. Με αυτόν τον τρόπο δείχνουμε ένα
χειροπιαστό παράδειγμα που λειτουργεί εδώ και χρόνια και είναι βέβαια
αποδεκτό από τον ΟΗΕ. Έτσι γίνεται αντιληπτό από όλους ότι δεν
αναζητούμε ούτε μια ριψοκίνδυνη θέσπιση, όπως λένε οι μη ειδικοί του
θέματος, ούτε μια νομική καινοτομία. Ακολουθούμε πιστά τη διαδικασία που
προβλέπεται από το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982, το οποίο έχει
επικυρώσει η πατρίδα μας από το 1995.
Η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει
αυτή τη στρατηγική και να ανακοινωθεί στους εταίρους μας στην Ευρωπαϊκή
Ένωση, αλλά και στις άλλες χώρες που έχουν τεχνογνωσία και τεχνολογία,
για να υπάρξουν στρατηγικοί επενδυτές μεγάλης εμβέλειας. Διότι η ΑΟΖ
είναι η μόνη που έχει αυτή τη δυνατότητα.
Πρέπει λοιπόν το Νομοσχέδιο
θέσπισης να περάσει στο επίσημο στάδιο για να μπορέσει να το ψηφίσει η
Βουλή των Ελλήνων. Και πριν από αυτή την ψηφοφορία θα πρέπει να γίνει
απόλυτα γνωστό το κείμενο από όλους τους βουλευτές, για μπορέσουν να
εκφραστούν με πλήρη γνώση και συνείδηση, έτσι ώστε να αποφύγουμε
πολιτικάντικες αντιπαραθέσεις δίχως νόημα και ουσία. Διότι θεωρούμε ότι
είναι πολύ σημαντικό αυτή η ψηφοφορία να δώσει ένα ηχηρό μήνυμα
πλειοψηφίας για όλους τους Έλληνες που περιμένουν πώς και πώς αυτή τη
θέσπιση.
Όταν η πατρίδα μας καταπιέζεται οικονομικά, είναι εγκληματικό
να καθυστερούμε αυτή τη διαδικασία του νομοσχεδίου θέσπισης της
ελληνικής ΑΟΖ. Ξέρουμε όλοι πλέον ότι δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία. Η
θέσπιση της ελληνικής ΑΟΖ είναι μια πράξη που γίνεται μονομερώς λόγω του
Δικαίου της Θάλασσας. Όλα εξαρτώνται αποκλειστικά από εμάς, από τον
ελληνικό λαό και τους βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων. Αυτή η Βουλή
πρέπει να είναι η Βουλή της Ελληνικής ΑΟΖ. Αυτή η ιδιότητα πρέπει να
γίνει πραγματικότητα. Επιπλέον έχει μια ιστορική αξία που είναι
κατανοητή σε όλους. Σπάνια οι πολιτικοί έχουν να πάρουν ιστορικές
αποφάσεις. Τώρα αυτή η σπάνια ώρα έχει έρθει. Από αυτήν η Ελλάδα θα
αποκτήσει ένα νέο ρόλο και αυτός θα είναι και ενεργειακός και
γεωπολιτικός. Το Νομοσχέδιο θέσπισης της Ελληνικής ΑΟΖ είναι η αρχή
αυτής της ιστορικής εποχής.
http://www.lygeros.org/articles?n=9644&l=gr
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ
ECONOMIC ZONE BY THE HELLENIC REPUBLIC (Day, Month, 2012)
Short title 1. This Law may be cited as the Exclusive Economic Zone Law of 2012.
Interpretation 2. (1) In this Law, unless the context otherwise requires –
“Exclusive Economic Zone” means the zone beyond and adjacent to the territorial sea of the Republic, the limits of which are determined by Article 3;
“Republic” means the Hellenic Republic;
“Director” means the Director of the Department of Ministry of Environment, Energy and Climate Change;
“Court” means the Court as provided for in Article 10;
“Living resources” include fish and any other living organisms, except for the sedentary species, as determined by Article 77 of the Convention;
“Non-living resources” means the mineral and other non-living resources normally lying on the sea-bed and its subsoil;
“Nautical mile” means the distance of one thousand eight hundred and fifty two meters;
“Convention” means the United Nations Convention of the Law of the Sea, which was ratified by the United Nations Convention on the Law of the Sea (Ratification) Law of 1995;
“Minister” means the Minister of Environment, Energy and Climate Change and any other person generally or specifically authorized in this regard.
(2) Definitions, unless otherwise interpreted in this Article, shall have the meaning given to them by the Convention and in case of conflict between this Law and the Convention, the interpretation of the Convention prevails.
Proclamation 3. (1) By this Law, the Exclusive Economic Zone is proclaimed, the outer limit of
and which shall not extend beyond the 200 nautical miles from the baselines
Delimitation from which the breadth of the territorial sea is measured.
of the
Exclusive
Economic
Zone
(2) In cases where part of the Exclusive Economic Zone overlaps with part of the Exclusive Economic Zone of any other State, with opposite coasts to those of the Republic, the delimitation between the Exclusive Economic Zone of the Republic and the Exclusive Economic Zone of the other State, shall be effected by agreement by the States directly concerned; in the absence of an agreement, the delimitation of this zone shall not extend beyond the median line or the equidistance line measured from the respective baselines from which the breadth of the territorial sea is measured.
(3) The exact limits of the Exclusive Economic Zone at any given time, shall be made public by Notification issued by the Minister of Foreign Affairs, to be published in the official Gazette of the Republic, as these limits will be shaped according to the specific areas and the possible delimitation agreements to be reached in accordance with the provisions of subsections (1) and (2).
Rights and 4. (1) In the exclusive Economic Zone the Republic has:
Jurisdiction
In the
Exclusive
Economic
Zone
(a) sovereign rights for the purposes of exploring and exploiting, conserving and managing the natural resources, whether living or non-living, of the waters superjacent to the sea-bed and of the sea-bed ant its subsoil, and with regard to other activities for the economic exploitation and exploration of the zone, such as the production of energy from the water, currents and winds;
(b) jurisdiction with regard to:
(i) the establishment and use of artificial islands, installations and structures;
(ii) marine scientific research;
(iii) the protection and preservation of the marine environment;
(2) The rights set out in this article with respect to the sea-bed and subsoil shall be exercised in accordance with Part VI of the Convention-Provisions on the Continental Shelf.
Rights and 5. (1) In exercising its rights and performing its duties under this Law in the Exclusive
Duties of Economic Zone, the Republic shall have due regard to the rights and duties of
other States other States and shall act in a manner compatible with the provisions of the
in the Convention.
Exclusive
Economic
Zone
(2) In the Exclusive Economic Zone of the Republic, the other States enjoy the rights and perform the duties provided under the Convention. In exercising their rights and performing their duties, States shall have due regard to the rights and duties of the Republic and shall comply with the laws and regulations adopted by the Republic in accordance with the provisions of the Convention and other rules of international law in so far as they are not incompatible with the relevant Part of the Convention.
Conservation 6. The Minister may by order published in the official Gazette of the Republic, to
of the living determine the allowable catch and the species of the living resources which may be
resources caught in the Exclusive Economic Zone.
Exploration and 7. (1) No one is allowed to undertake in the Exclusive Economic Zone any
exploitation of exploration or exploitation of the living resources, except in the cases where
the living a permission is given by the Minister, in accordance with this Law or any
resources other Law or Regulations, or by the Director in accordance with the Law on Fisheries.
(2) (a) Any person violating the provisions of sub-section (1) of this Article, commits an offence and, in case of conviction, he is subject to pecuniary penalty not exceeding one hundred thousand Euro (€ 100.000) or imprisonment for a period not exceeding three years or to both of these penalties. In case of a second or subsequent conviction, this person is subject to pecuniary penalty not exceeding two hundred thousand Euro (€ 200.000) or imprisonment for a period not exceeding five years of to both of these penalties.
(b) In addition to any penalty imposed under the provisions of paragraph (a) of this sub-section, the Court may order the confiscation of any vessel, object, equipment or material, including catch, which was used or caught during the commitment of the offence.
Exploration and 8. (1) No one is allowed to undertake in the Exclusive Economic Zone, any
exploitation exploration or exploitation of the non-living resources, except for in the
of the non- cases where a permission is given by the Council of Ministers, in accordance
living with this Law or any other Law, or by any other competent authority under
ressources any other Law or Regulations.
(2) (a) Any person violating the provisions of sub-section (1) of this Article, commits an offence and, in case of conviction, he is subject to pecuniary penalty not exceeding two hundred fifty thousand Euro (€ 250.000) or imprisonment for a period not exceeding five years or to both of these penalties. In case of a second or subsequent conviction, this person is subject to pecuniary penalty not exceeding five hundred thousand Euro (€ 500.000) or imprisonment for a period not exceeding ten years or to both of these penalties.
(b) In addition to any penalty imposed under the provisions of paragraph (a) of this sub-section, the Court may order the confiscation of any vessel, object, equipment, or material, including the non-living resources catch, which was used or caught during the commitment of the offence.
Liability of 9. When an offence is committed by a legal person in violation of the provisions of this Law
legal and it is proven that this offence is committed with the assent or consent or
person it is attributed to any negligence of any managing counselor, director, secretary or other
officer of the legal entity, this person as well as the legal entity is guilty
for the commitment of such an offence.
Exclusive 10. The District Court of Athens or the Criminal Court, according to the seriousness of
Jurisdiction the offence, holding its sessions in Athens, shall have exclusive jurisdiction to try
of Court all offences under this Law and shall have power to impose any penalty provided
under this Law or any regulations made thereunder.
Regulations 11. (1) The Council of Ministers may make regulations for the better carrying out of the provisions of this Law.
Entry into 12. This Law enters into force on the Day. Month. 2012(2) Without prejudice to the generality of sub-section (1), these regulations may serve all or some of the following purposes, that is:
(a) the preservation of the living resources of the Exclusive Economic Zone;
(b) the protection of the environment in this zone;
(c) with reference to foreign vessels, the regulation of the fishing areas, the types, sizes and amount of gear, and the types, sizes and number of fishing vessels that may be used;
(d) the regulation of matters pertaining to marine scientific research;
(e) the authority of boarding on foreign vessels, inspecting, arresting and confiscating, as may be necessary to ensure compliance with the laws and regulations adopted in order to safeguard the relevant sovereign rights of the Republic; and
(f) licensing procedures for rights to be enjoyed in the Exclusive Economic Zone.
force of
this Law
http://www.lygeros.org/articles?n=9605&l=en
ΑΟΖ και ιστορικές αποφάσεις
Ν. Λυγερός
Ήρθε η ώρα να δούμε όχι πια τις εκλογικές δηλώσεις που, όπως το ξέρει ο καθένας μας, αλλάζουν ανάλογα με την κατάσταση, αλλά τις δηλώσεις της κυβέρνησης. Σε αυτό το πλαίσιο θα αξιολογηθούν από όλους και οι θέσεις πάνω στο θέμα της ΑΟΖ. Διότι όλοι ξέρουμε ότι δίχως ΑΟΖ, δεν θα έχει προβλήματα μόνο η Ελλάδα, αλλά και η ίδια η κυβέρνηση.
Οι ημερομηνίες της Κύπρου είναι ξεκάθαρες: 1988 επικύρωση του Δικαίου της θάλασσας, 2003 οριοθέτηση με την Αίγυπτο, 2004 θέσπιση της κυπριακής ΑΟΖ, 2007 οριοθέτηση με το Λίβανο, 2010 οριοθέτηση με το Ισραήλ, 2011 ανακάλυψη φυσικού αερίου. Στην Ελλάδα μετά το 1982 με το Δίκαιο της θάλασσας έχουμε ως ημερομηνία το 1995 με την επικύρωσή του. Από τότε, λες κι έχει σταματήσει ο πολιτικός χρόνος στην πατρίδα και δεν υπάρχει καμιά απόφαση τέτοιας εμβέλειας. Ενώ υπάρχουν ήδη 134 χώρες που έχουν θεσπίσει την ΑΟΖ τους.
Στη νέα φάση που βρίσκεται η Ελλάδα πρέπει να παρθεί η απόφασή της. Δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία. Με άλλα λόγια, η ΑΟΖ θα λειτουργήσει και ως αξιολογία της κυβέρνησης και όχι μόνο αξιολόγηση. Διότι σε αυτή τη νέα φάση, θα μάθουμε με άμεσο τρόπο αν η ΑΟΖ ανήκει πραγματικά στην κυβέρνηση και ποιος πραγματικά την προωθεί επί του πρακτέου. Διότι δίχως πράξεις δεν αλλάζει η πραγματικότητα. Κι όπως κανείς δεν μπορεί να μιλήσει για κινδυνολογία περί θέσπισης δίχως να γίνει γελοίος, δεν υπάρχει ούτε αυτό το επιχείρημα.
Ακόμα και το πλαίσιο της οριοθέτησης, το οποίο έχουμε αναλύσει στρατηγικά, είναι ξεκάθαρο, ειδικά αν το συνδυάσουμε με τα εκτιμώμενα αποθέματα της Ελλάδας όσον αφορά στο φυσικό αέριο και το πετρέλαιο. Κατά συνέπεια, αφού πλέον υπάρχει πολιτική ωριμότητα και θέληση, πρέπει τώρα να δούμε αν είναι ικανές να περάσουν στην υλοποίηση του οράματος της ελληνικής ΑΟΖ. Αλλιώς δεν υπάρχει λόγος να προσποιούμαστε, θα είμαστε άξιοι της μοίρας ως Έλληνες και θα περάσουμε άμεσα στην επόμενη φάση, δηλαδή στις εκλογές, δίχως όμως τα πλεονεκτήματα που έχουμε με το timing που συνδυάζεται με την Προεδρία της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Γι’ αυτούς τους λόγους θα απαιτήσουμε τουλάχιστον ιστορικές αποφάσεις από τους πολιτικούς. Διότι μόνο με αυτόν τον τρόπο θα δώσουμε κουράγιο στο λαό μας και θα πέσει σήμα στο εξωτερικό ότι η Ελλάδα αρχίζει τον αγώνα των υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο προς όφελος όλης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι μόνο της χώρας. Έτσι θ’ αλλάξουμε την εικόνα και την πραγματικότητα της Ελλάδας.
http://www.lygeros.org/articles.php?n=9636&l=gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου