Στην
ομιλία της στο πλαίσιο του πρώτου Διεθνούς Συνεδρίου για την Επιστήμη
του Ιστού που πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις του «Ελληνικού
Κόσμου», η Μπάρμπι Κλαρκ, ψυχοθεραπεύτρια και ερευνήτρια στο
πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, παρουσίασε τα αποτελέσματα πρόσφατης μελέτης
αναφορικά με τον τρόπο που τα δίκτυα στο Web βοηθούν τα παιδιά να
κοινωνικοποιηθούν, να δημιουργήσουν φιλίες και να διαμορφώσουν
ταυτότητα.
Η κ. Κλαρκ αρχικά
τόνισε τη συνεχή εξέλιξη του Ίντερνετ και την ταυτόχρονη ανάπτυξη των
κοινωνικών δικτύων σε αυτό, γεγονός που υποδεικνύει την ανάγκη για
παρακολούθηση σε τακτική βάση όλων των φαινομένων του Ιστού. «Τα παιδιά
έρχονται σε επαφή με το Διαδίκτυο σε όλο και πιο μικρές ηλικίες»
επεσήμανε η Κλαρκ, εστιάζοντας στην ηλικία 10-14 ετών, την ηλικία
δηλαδή που τα παιδιά εξερευνούν την ταυτότητα τους, αναπτύσσουν τις
πρώτες έξω-οικογενειακές σχέσεις, ενώ ταυτόχρονα πλησιάζουν την
εφηβεία.
Παράλληλα, τα περισσότερα
παιδιά αυτής της ηλικίας έρχονται σε πρώτη επαφή με την τεχνολογία μέσω
των κινητών τηλεφώνων που αγοράζουν οι γονείς τους για αυτά, αλλά και
του πρώτου φορητού ή επιτραπέζιου υπολογιστή που συνήθως ξεκινούν να
χρησιμοποιούν σε αυτή την ηλικία. «Στα παιδιά αρέσει αυτό, τους αρέσει η
πρώτη επαφή με την τεχνολογία και στην πλειοψηφία των περιπτώσεων
ενθουσιάζονται με όσα βλέπουν στο Ίντερνετ», εξηγεί η Κλαρκ.
Αναφερόμενη
σε πρόσφατη μελέτη του London School of Economics, έξι στα δέκα παιδιά
στη Βρετανία είναι ενεργά μέλη σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο στο Ίντερνετ,
ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στις ΗΠΑ είναι χαμηλότερο, περίπου τέσσερα
στα δέκα. Το ποσοστό της Ευρώπης βρίσκεται στο ενδιάμεσο, με το 50% των
παιδιών ηλικίας 10-14 ετών να ανήκουν σε κάποιο από τα δεκάδες
κοινωνικά δίκτυα.
Τόσο
το Διαδίκτυο, όσο και τα υπόλοιπα ψηφιακά μέσα είναι πηγή δύναμης,
«έχουν τη θετική, αλλά και την αρνητική, τη σκοτεινή πλευρά τους»,
τόνισε η Βρετανή ψυχοθεραπεύτρια.
Ωστόσο, εξήγησε ότι τα περισσότερα παιδιά έχουν σε μεγάλο βαθμό γνώση
των κινδύνων που μπορεί να συναντήσουν, εμφανίζονται ενημερωμένα,
συζητούν για αυτό μεταξύ τους. Εξάλλου, όπως τόνισε η ίδια «ο κίνδυνος
online και offline δεν διαφοροποιείται ιδιαίτερα, τα παιδιά διατρέχουν
τους ίδιους κινδύνους στο Ίντερνετ όπως και στην πραγματική ζωή».
Σχετικά
με τη στάση των γονέων, η Κλάρκ σημείωσε ότι η ενασχόληση των παιδιών
τους με το Διαδίκτυο και ειδικότερα η συμμετοχή σε κάποιο κοινωνικό
δίκτυο δεν θα πρέπει να τους τρομάζει. «Η συμπεριφορά αυτή στην ουσία
προσαρμογή των δικών τους συμπεριφορών στο σύγχρονο κοινωνικό
περιβάλλον, αναπόσπαστο μέρος του οποίου είναι το Διαδίκτυο».
Αναλύοντας
μερικά από τα χαρακτηριστικά συμπεριφορών των μικρών παιδιών στα
κοινωνικά δίκτυα, η Κλαρκ σημείωσε ότι οι γνωριμίες που αναπτύσσονται
στο Ίντερνετ είναι ισχυρές, τα παιδιά παρέχουν υποστήριξη και
νοιάζονται το ένα για το άλλο. «Η μεγάλη διαφορά με τις σχέσεις που
αναπτύσσουν οι μεγάλοι στο Ίντερνετ είναι ότι οι διαδικτυακές σχέσεις
των παιδιών είναι πιο δυνατές στο χρόνο, είναι πιο έντονες».
Συνοψίζοντας
την ομιλία της, η Κλάρκ ανέφερε ότι το Διαδίκτυο είναι για τα παιδιά
ένα «πέρασμα», ένα μέσο στο οποίο βρίσκουν γνώση και έρχονται σε επαφή
με διάφορες πραγματικότητες από την ασφάλεια του σπιτιού τους, ενώ
παράλληλα έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους, να
εξερευνήσουν τη φιλία αλλά και να αναζητήσουν τη δική τους ταυτότητα
στην κρίσιμη πρό-εφηβική αλλά και εφηβική ηλικία.
Ανατύπωση από την
www.kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου