Translate -TRANSLATE -

Κυριακή 9 Απριλίου 2017

ΒΑΣΙΛΕΥΟΥΣΑ, ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ 1821: Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ





ΒΑΣΙΛΕΥΟΥΣΑ, ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ 1821: Ο   ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ

Ανήμερα της εορτής των Βαΐων του Εικοσιένα, την Κυριακή, φίλοι του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε' και επίσημοι ξένοι τον παρακινούσαν να φύγει, να σωθεί. Τα μέτρα της Οθωμανική ς κυβέρνησης  εξ αιτίας της Επανάστασης μας γινόντουσαν άγρια και ο καθένας μπορούσε να πρόβλεψη το μέλλον. Τον παρακαλούσαν λοιπόν, να φύγει, του πρόσφεραν  μάλιστα και τα  μέσα.   .
« Μη με παρακινείτε να φύγω, είπε στους φίλους του. Μη θέλετε να σωθώ. Ή ώρα της φυγής μου θα ήταν αρχή σφαγής, ώρα σπαθιού στην. Κωνσταντινούπολη και στα άλλα Χριστιανικά μέρη. Ωραίο πράγμα θέλετε να κάμω, μεταμορφωμένος με καμιά προβιά στην πλάτη, να φεύγω στα καράβια. Ή, κλεισμένος σε φιλική πρεσβεία, να ακούω στους δρόμους τα ορφανά του Έθνους μου να σπαράζουν στα χέρια του δημίου. Είμαι Πατριάρχης για να σώσω τον λαό μου, όχι νά τον ρίξω στα μαχαίρια των Γενιτσάρων. Ο θάνατος μου ίσως ωφελήσει πιο πολύ από την ζωή μου. Οι ξένοι βασιλείς θα ταραχτούν από τον άδικο θάνατο μου. Δεν θα δείξουν αδιαφορία βλέποντας να βρίζεται η πίστης τους στο πρόσωπο μου και οι Έλληνες θα πολεμήσουν .με απελπισία, πού συχνά χαρίζει την νίκη. Κάμετε λοιπόν υπομονή ό,τι μου συμβεί. Σήμερα των Βαΐων ας φάμε στο τραπέζι τα ψάρια του γιαλού και έπειτα, ίσως αυτήν την εβδομάδα, ας φάνε και αυτά από μας.
» 'Όχι, δεν θ’ αφήσω να με περιγελούν, περπατώντας με ακολουθία από διάκους και άρχοντες στους δρόμους της Οδησσού, της Επτανήσου ή της Αγκώνας και να με δείχνουν τα παιδιά και να λέγουν : Να ο φονιάς Πατριάρχης! Αν το Έθνος μου σωθεί και θριαμβεύσει, θα με αποζημίωση, ελπίζω, με θυμιάματα τιμής και επαίνου, επειδή έκαμα το χρέος μου. Δεν θα ανεβώ για τετάρτη φορά στα μοναστήρια του Άθω, δεν το θέλω. Χαίρετε, σπήλαια και κορυφές του ιερού βουνού. Χαίρε, θαλάσσιο κύμα. Χαίρε, Σπάρτη και Αθήναι, οπού ήθελα να ιδρύσω σχολεία για τους νέους της Πατρίδος. Χαίρε, γη της  γεννήσεως μου, Δημητσάνα!
» Εγώ πηγαίνω όπου με καλεί, με οδηγεί η γνώμη μου, η μεγάλη μοίρα του Έθνους και ο ουράνιος Θεός ».
Ομιλία περί του αοιδίμου Πατριάρχη Γρηγορίου Ε’      
Γεώργιος Τερτσέτης

Δεν υπάρχουν σχόλια: