Το
Προσφυγικό με το πενάκι της «Εθνικής» σκιτσογράφων
Θέση στο ζήτημα αιχμής για
την ελληνική κοινωνία, την προσφυγική κρίση, λαμβάνουν με κύριο όπλο τη γραφίδα
τους καταξιωμένοι Ελληνες γελοιογράφοι.
Το
βραβευμένο από τον ΟΗΕ σκίτσο του Πάνου Μαραγκού, με τον «λαβύρινθο» στον οποίο
μπαίνουν εξαθλιωμένοι πρόσφυγες με αφετηρία την Ελλάδα και προορισμό την
Κεντρική Ευρώπη.
Στο πλαίσιο της έκθεσης
«Το Μετέωρο Βήμα», η οποία πραγματοποιείται από τις 8.5.2016 στην αίθουσα
εκδηλώσεων του Μετρό στον σταθμό του Συντάγματος, η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων,
αποφεύγοντας τους συναισθηματισμούς, θέτει το αποτύπωμά της στον διάλογο που
έχει ανοίξει και προσεγγίζει το Προσφυγικό από όλες εκείνες τις πτυχές που
αποτελούν ίσως γενεσιουργούς αιτίες του. Επισημαίνουν τις επιδράσεις του σε
όλες τις πλευρές της κοινωνικοπολιτικής ζωής και σκιαγραφούν με μαεστρία τις
δυνάμεις που το πυροδοτούν, πιστοί πάντοτε στον ρόλο τους ως φορείς της
ενημέρωσης και «κριτές» της εξουσίας, από όπου και αν ασκείται.
«Παίρνουμε θέση,
αναδεικνύουμε τους υπαίτιους και "καταλογίζουμε" ευθύνες με
συντεταγμένο και συλλογικό τρόπο», σημειώνει ο Πάνος Μαραγκός, βασικός
σκιτσογράφος των εφημερίδων «Έθνος» και «Έθνος της Κυριακής» και πρόεδρος της
Λέσχης. «Είκοσι οκτώ σκιτσογράφοι -με 120 έργα- διαμορφώνουν ένα μωσαϊκό
τεχνικών, χρωμάτων, εκφραστικών μέσων και τοποθετήσεων, ο καθένας από τη δική
του σκοπιά». Εξάλλου, ο τίτλος της έκθεσης βρίσκεται σε απόλυτη αρμονία με τη
βαθύτερη ουσία της προσφυγικής κρίσης. «Πρόκειται για το "μετέωρο
βήμα" τόσο των προσφύγων προς τη σωτηρία, όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τον χαμένο ρόλο του ανθρωπισμού και του ευρωπαϊκού πολιτισμού, που δοκιμάζονται
έντονα σε αυτές τις συνθήκες».
Αδυναμία
ή έλλειψη θέλησης
Η αγανάκτηση και ο θυμός
για την αντιμετώπιση του Προσφυγικού από τους αρμόδιους είναι μία από τις
βασικές πηγές έμπνευσης του Βαγγέλη Παυλίδη. Συναισθήματα που ξεκινούν «από την
απάθεια -έως και εχθρότητα- με την οποία πολλοί στην "πολιτισμένη"
Ευρώπη αντιμετωπίζουν το πρόβλημα, από την καθυστέρηση και την κωλυσιεργία στη
λήψη αποφάσεων, τη στιγμή που χάνονται ζωές, έως την αδυναμία ή την έλλειψη
θέλησης να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα στη ρίζα του».
Στο
έργο του Σπύρου Δερβενιώτη, οι μετανάστες που πνίγηκαν στο Αιγαίο έχουν...
αντικαταστήσει τα νησιά.
«To προσφυγικό ζήτημα, και
γενικά οι μετακινήσεις πληθυσμών, βρίσκεται στην καρδιά των θεμάτων που θα
κληθεί να απαντήσει η ανθρωπότητα στον 21ο αιώνα», υπογραμμίζει ο σκιτσογράφος
Σπύρος Δερβενιώτης. Χαρακτηρίζει το Προσφυγικό ως πολιτικό ζήτημα και τονίζει
ότι οι σκιτσογράφοι (θα) στέκονται με κριτική διάθεση απέναντι στις αποφάσεις
της εξουσίας.
Στην
υποκριτική στάση της Δύσης εστιάζει ο Στάθης (Σταυρόπουλος).
Στην υποκριτική στάση της
Δύσης εστιάζει, από την πλευρά του, ο Στάθης (Σταυρόπουλος). «(Η Δύση) διχάζει
τους λαούς, προκαλεί εμφυλίους και χρησιμοποιεί πρόσφυγες ως εργατικό δυναμικό,
προκαλώντας παράπλευρα φαινόμενα, όπως η εμφάνιση της τρομοκρατίας, και η
εξαθλίωση των Ευρωπαίων πολιτών, μεταναστών και γηγενών», δηλώνει. Εξάλλου, από
ανθρωπιστικής σκοπιάς, αναδεικνύεται η θηριωδία των δουλεμπόρων και όλων όσοι
αποκομίζουν οφέλη από την ανθρώπινη τραγωδία, μηδέ ορισμένων ΜΚΟ -μάλιστα
πολλών- εξαιρουμένων.
Όσο για τη στάση των
Ελλήνων πολιτών «είναι μεν αξιέπαινη με την αρωγή που προσφέρουν στους
πρόσφυγες, βρίσκεται, ωστόσο, σε ευθεία αντίθεση με την αβελτηρία, την
ανικανότητα και, ενδεχομένως, την πονηρία των ελληνικών κυβερνήσεων τα
τελευταία χρόνια».
ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΚΥΡΙΤΣΗ
ΕΘΝΟΣ
ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου