Translate -TRANSLATE -

Δευτέρα 3 Αυγούστου 2009

MAN RAY - Μαν Ρέι (Εμάνουελ Ραντνίτσκι)

Man Ray portrayed by Lothar Wolleh, Paris, 1975


Larmes (Tears) 1930-32.

"The streets are full of admirable craftsmen, but so few practical dreamers." —Man Ray, 1945

Man Ray: Nude, 1929.


Man Ray: Lee Miller 1930




Man Ray. Le violin de Ingres. 1924.




Μαν Ρέι (Εμάνουελ Ραντνίτσκι)

Ζωγράφος, γλύπτης, κινηματογραφιστής και φωτογράφος (1890-1976)



Ζωγράφος, γλύπτης, κινηματογραφιστής και κυρίως φωτογράφος, ο Μαν Ρέι εκμεταλλεύθηκε τις ποικίλες και ιδιόρρυθμες τεχνικές του για να δημιουργήσει εντυπώσεις. Η ζωή του και η τέχνη του εξέφρασαν την ελευθερία, την απόλυτη ευχαρίστηση και την επιθυμία για διαύγεια τόσο στο έργο του όσο και στη ζωή του. Επηρέασε τους Μπιλ Μπραντ και Μπερενίς Αμποτ (και οι δύο υπήρξαν μαθητές του) ενώ η τεχνοτροπία του έδωσε μια νέα πνοή στους σύγχρονους φωτογράφους οι οποίοι μπορούν πλέον να συστήνονται ως καλλιτέχνες. Χάρη στα «rayographs», τα οποία δημιουργούσε τοποθετώντας αντικείμενα αυτούσια πάνω στο φωτογραφικό χαρτί, και στη συνέχεια τα εξέθετε στο φως, υπήρξε ο πιο σημαντικός δημιουργός φωτογραφιών άνευ μηχανής τις δεκαετίες του 1920 και του 1930.

Σαλβαντόρ Νταλί και Μαν Ρέι


Ο Εμάνουελ Ραντνίτσκι βαπτίστηκε Μαν Ρέι σε ηλικία δεκαπέντε χρόνων από τους γονείς του. Γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβανίας, στις 27 Αυγούστου το 1890. Το 1897 η οικογένειά του μετακόμισε στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, όπου και πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Σπούδασε αρχιτεκτονικό σχέδιο στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στην πόλη της Νέας Υόρκης και ξεκίνησε την καριέρα του ως γραφίστας και τυπογράφος.

Το 1910 είχε την τύχη να γνωρίσει τον γκαλερίστα Αλφρεντ Στίγκλιτς, ιδιοκτήτη της πρωτοποριακής για την εποχή Γκαλερί 219, όπου ήρθε σε επαφή με το έργο σημαντικών καλλιτεχνών της εποχής.

Το 1915 του δόθηκε η ευκαιρία να πραγματοποιήσει προσωπική έκθεση ζωγραφικής στην γκαλερί του Τσαρλς Ντάνιελ. Την ίδια χρονιά η γνωριμία του με τον Μαρσέλ Ντυσάν τον παρότρυνε να συνθέσει τις φωτογραφίες του και τα σκίτσα του σε κολάζ. Το 1920 ανακάλυψε πως η φωτογράφιση των έργων του τού έδινε μεγαλύτερη ευχαρίστηση από την ίδια τη ζωγραφική.

Το 1921 η φωτογραφία έγινε η κύρια ενασχόλησή του. Οι καλλιτεχνικές του αναζητήσεις ήρθαν σε δεύτερη μοίρα, το ταλέντο του όμως στη φωτογραφία χάρισε στον καλλιτεχνικό κύκλο του Παρισιού τον αποκλειστικό τους φωτογράφο. Απαθανάτισε τη διανοούμενη ελίτ, λαμβάνοντας εξαιρετικά υψηλές για την εποχή αμοιβές. Στα πιο φημισμένα του πορτρέτα ανήκουν αυτά των Μπρετόν, Τζόις, Ελιοτ, Σόνμπεργκ, Ερνστ, Στάιν, Ματίς και Χεμινγκγουέι. Το 1925 η γαλλική και η αμερικανική έκδοση του περιοδικού μόδας «Vogue» δημοσίευσαν φωτογραφίες του.

Ελαβε μέρος στην πρώτη διεθνή έκθεση ντανταϊσμού, υπήρξε μέλος του σουρεαλιστικού κινήματος από το 1924 και ήταν επίσης παρών στην πρώτη έκθεση σουρεαλισμού το 1925, στο Παρίσι. Το 1932 το έργο του παρουσιάστηκε στην πολυσυζητημένη έκθεση σουρεαλισμού στην γκαλερί Τζούλιαν Λεβί της Νέας Υόρκης.

Ο Μαν Ρέι εγκατέλειψε το Παρίσι πριν από την κατάληψη της πόλης από τους ναζιστές και εγκαταστάθηκε στο Χόλιγουντ υπό την προστασία του εβραϊκού λόμπι, όπου εξακολούθησε να εργάζεται και να διδάσκει για τα επόμενα δέκα χρόνια. Η φωτογραφία ήρθε σε δεύτερη μοίρα στο υπόλοιπο της ζωής του, παρ' όλο που πειραματίστηκε και με την έγχρωμη φωτογραφία στο τέλος της δεκαετίας του 1950. Παντρεύτηκε δύο φορές, με την Αντόν Λακρουά το 1914 και με την Τζουλιέτ Μπράουνερ το 1946, σε μια φαντασμαγορική τελετή στο Χόλιγουντ. Η Τζουλιέτ έμεινε στο πλευρό του ως τις 18 Νοεμβρίου του 1976, την ημέρα του θανάτου του, οπότε και τον συνόδευσε στην τελευταία του κατοικία στο Παρίσι.

ΝΙΝΑ-ΜΑΡΙΑ ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ Κυριακή 2 Ιουνίου 2002 ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ










From the film "Les Mysteres Du Chateau Du De" (The Mysteries of the Cateau of Dice, Man Ray, France 1929 B&W 20 Min.

Δεν υπάρχουν σχόλια: