Translate -TRANSLATE -

Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2016

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Αρβανίτης μιλά περί του τηλεοπτικού τοπίου



ΕΙΜΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΤΕΒΑΙΝΑΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΜΕΓΑΡΟ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΑΝ ΟΤΙ ΚΑΚΩΣ ΕΡΙΞΕ Η ΤΟΤΕ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΑΥΡΟ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ.
ΑΥΤΟ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΜΟΥ ΔΙΝΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΑΠΑΙΤΗΣΩ ΣΗΜΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΥΦΩΝΙΑΣ ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΣΕΙ ΜΑΥΡΟ ΣΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΝΑΛΙΩΝ
ΑΛΛΟ ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ ΤΟΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟ
ΚΑΤΑΛΑΒΑΜΕ ΚΥΡΙΟΙ ΤΗΣ «ΠΡΩΤΗΣ ΦΟΡΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑ»;;;;
K.A

Οργισμένος ο σκηνοθέτης Δημήτρης Αρβανίτης, διαφωνεί με το σκεπτικό του διαγωνισμού
Δεν δίνεις μια άδεια μόνο για το χρήμα και χωρίς κριτήρια για τον πολιτισμό και τη γλώσσα
της ΜΑΡΙΑΣ ΑΝΔΡΕΟΥ
Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Δημήτρης Αρβανίτης είναι ο «ισχυρός άνδρας» των μίντια, οι σειρές του οποίου έχουν πιάσει τη μεγαλύτερη τηλεθέαση στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης. Μάλιστα μπορεί να υπερηφανεύεται ότι η παραγωγή του «Κλεμμένα όνειρα» έφαγε τον ανίκητο «Σουλεϊμάν».
Ο σημαντικός δημιουργός μιλά με αγανάκτηση στο «ΠΑΡΟΝ» για τους 6.000 άνεργους που πετά στον δρόμο η κυβέρνηση από τον κλάδο των μίντια. Υποστηρίζει ότι ο αρμόδιος υπουργός Νίκος Παππάς μισεί την τηλεόραση, γιατί αν την αγαπούσε θα έκανε έναν διαγωνισμό που θα πριμοδοτούσε με περισσότερα μόρια τα κανάλια που έχουν προϋπηρεσία στην πλάτη τους ή τους σταθμούς που θα κατέθεταν ένα πρόγραμμα ποιότητας. Χαρακτηρίζει τη δημοπρασία διαγωνισμό τζόγου με όπλο το χρήμα, την ίδια κινητήριο δύναμη που χρησιμοποιεί η διαπλοκή, και απεύχεται την ίδια παρωδία με τις άδειες περιφερειακής εμβέλειας.
***
// Πώς σας φαίνεται που σε δύο μήνες θα πέσει μαύρο σε πέντε τηλεοπτικά κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας;
Δεν έχει γίνει τέτοια κίνηση στα παγκόσμια χρονικά. Να σας απαντήσω λογικά σε μια πραγματικότητα παρανοϊκή; Είναι σαν να θέλω να εξηγήσω τη συμπεριφορά ψυχοπαθούς. Ευαγγελίζεται το ελληνικό κράτος ότι θέλει να πατάξει τη διαπλοκή, να δημιουργήσει υγείες επιχειρήσεις, πέρα από δάνεια, και πραγματοποιεί έναν διαγωνισμό τζόγου.
// Πώς θα χαρακτηρίζατε τη δημοπρασία;
Παρωδία. Είναι δυνατό να παραχωρείς συχνότητες, δημόσιο αγαθό για την ενημέρωση και τον πολιτισμό, με βάση το μεγαλύτερο δυνατό χρηματικό τίμημα; Έτσι χτυπάς τη διαπλοκή; Όταν δημιουργείς τηλεοπτικούς σταθμούς δεν σκέφτεσαι μόνο πώς θα μαζέψεις χρήματα αλλά πώς θα ανεβάσεις την ποιότητα.
// Αυτός ο διαγωνισμός πιστεύετε ότι είναι διάτρητος;
Υπάρχει δίκαιος και μορφωμένος άνθρωπος, γνώστης της αγοράς, που δεν θα σκεφτόταν να πριμοδοτήσει με παραπάνω μόρια τα κανάλια που έχουν εικοσιπέντε χρόνια λειτουργίας; Γιατί να μην πάρουν περισσότερα μόρια οι σταθμοί που έγραψαν ιστορία με τις σειρές που δημιούργησαν, που έχουν σπάνια αρχειοθήκη με σίριαλ και διαμόρφωσαν την ιδιωτική τηλεόραση στην Ελλάδα; Για ποιον λόγο να μην πάρουν περισσότερα μόρια όσοι σταθμοί επένδυσαν σε στούντιο, παραγωγές, που έχουν γνώση του αντικειμένου;
// Σας ενδιαφέρει να εξαφανιστεί η διαπλοκή από τον χώρο των Media ή να μη χαθούν θέσεις εργασίας;
Δείξτε μου έναν Έλληνα που βλέπει ποιοι τελικά πήραν τις άδειες και πιστεύει ότι ύστερα από αυτόν τον διαγωνισμό θα εξαλειφθεί η διαπλοκή. Δεν υπάρχει οικογένεια που να μη σοκαρίστηκε όταν άκουσε και για άλλους άνεργους. Και δεν είναι οι 500 εργαζόμενοι του Alpha, του Mega, του Star και πάει λέγοντας. Είναι πάνω από 6.000 εργαζόμενοι. Εμένα αν με ρωτάγατε «τι σε ενδιαφέρει, η εξάρθρωση της διαπλοκής ή η ανεργία σε μια Ελλάδα που πεθαίνει», θα σας απαντούσα ότι με ενδιαφέρουν οι θέσεις εργασίας και να μην ξενιτευτούν τα παιδιά μας. Δεν υπάρχει ψωμί στα ελληνικά σπιτικά, ο ένας φόρος έρχεται μετά τον άλλο και θα χαρώ που κλείνουν κανάλια που δεν χρωστούσαν και μία; Και το άλλο; Πάνε να αυξήσουν την ανεργία και με τις άδειες περιφερειακής εμβέλειας. Αν δω να παίρνουν άδεια νέοι παίκτες, που απλώς έχουν περισσότερα χρήματα, και όχι σταθμοί με πολύ μαχητικές πολιτικές, ενημερωτικές εκπομπές, πραγματικά θα θυμώσω πάρα πολύ. Γιατί στη ζωή και την τηλεόραση πέρα από το χρήμα υπάρχουν και οι αξίες και η εμπειρία.
// Συγγνώμη που επιμένω, αλλά η κυβέρνηση αναφέρει ότι 1.700 εργαζόμενοι θα χάσουν τη δουλειά τους...
Μα, πλάκα κάνετε. Το Star και ο Alpha ετοιμάζουν πάνω από δέκα σειρές συνολικά. Ξέρετε πόσοι σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, ηθοποιοί, ενδυματολόγοι, μακιγιέζ, κομμώτριες, τεχνικοί δουλεύουν σε αυτά τα σίριαλ; Σε εκπομπές όπως αυτές που παρουσιάζουν η Μενεγάκη και ο Σπύρος Παπαδόπουλος γνωρίζετε πόσοι φτιάχνουν τα ντεκόρ, πόσες εταιρείες τους πουλάνε χρώματα για το πλατό, καναπέδες, χαλιά, κουζίνες, σκεύη, ρούχα; Η τηλεόραση είναι το πιο ακριβό σπορ και για να λειτουργήσει χρειάζεται μια σειρά από βιοτεχνίες. Η τηλεόραση στην Ελλάδα κινεί 7.000 εργαζόμενους. Η κυβέρνηση νοιάστηκε μόνο για τους υπαλλήλους της ΕΡΤ; Η καθαρίστρια στο Star, ο καφετζής του Alpha δεν έχουν ψυχή; Η κυβέρνηση, αν τόσο πια νοιάζεται για την εύρυθμη λειτουργία της ΕΡΤ, την οποία πληρώνουμε με τον οβολό μας, θα έπρεπε να είχε καλέσει τη διοίκησή της και να τη ρωτήσει γιατί δεν βλέπουμε πολιτιστικές εκπομπές και σίριαλ, αλλά επαναλήψεις.
// Μα, δεν υπήρχε κάποιος να συμβουλέψει τον αρμόδιο υπουργό για αυτήν τη μεγάλη απώλεια σε θέσεις εργασίας και έσοδα; Μακροπρόθεσμα, όπως υποστήριξε ο ΣΕΒ, η χασούρα θα είναι πολύ μεγάλη. Μιλάμε για πακτωλό χρημάτων...
Πιστεύω ότι ήθελαν να συγκεντρώσουν χρήματα για τους δανειστές και το Μνημόνιο. Και έτσι γρήγορα και αυθαίρετα είπαν ότι δίνουμε τέσσερις πανελλαδικές άδειες, όποιος υπερθεματίσει τις παίρνει. Πολεμούν τη διαπλοκή με το όπλο της διαπλοκής, το χρήμα. Κάνουν έτσι μια τρύπα στο νερό. Ούτε τα χρήματα της «τρόικας» θα καλύψουν. Άλλες προϋποθέσεις πρέπει να βάλεις για να δώσεις μία άδεια, που είναι εθνικό κεφάλαιο. Πού είναι τα μόρια της γλώσσας; Πού είναι τα κριτήρια της αισθητικής; Πώς θα μεγαλώσεις γενιές, με τι ιδανικά; Η τηλεόραση δημιουργεί πρότυπα. Ξέρετε ότι εγώ επί δύο χρόνια πολεμούσα την τουρκική προπαγάνδα του «Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή» με τα «Κλεμμένα όνειρα»; Ήμασταν η μοναδική ελληνική σειρά που μιλούσε ελληνικά σε μια τηλεόραση που έπαιζε τούρκικα. Ένα επεισόδιο του «Σουλεϊμάν» κόστιζε 1.000.000 δολάρια και εγώ είχα διπλή τηλεθέαση με 22.000 ευρώ το επεισόδιο.
// Ο Λάκης Λαζόπουλος έγραψε ότι είχαν δημιουργηθεί κανάλια που δεν μπορούσαν να επιβιώσουν και έπαιρναν αφειδώς δάνεια, καθώς η διαφημιστική αγορά δεν μπορούσε να τα καλύψει όλα. Μήπως και αυτές οι θέσεις εργασίας ήταν επίπλαστες;
Κάποια κανάλια έπαιρναν θαλασσοδάνεια, κάποια δεν ήθελαν να τα σώσουν οι μέτοχοι, παρά τα κέρδη που είχαν εισπράξει τα προηγούμενα χρόνια, κάποιοι ιδιοκτήτες θεώρησαν ότι η τιμή της άδειας ήταν εξωφρενική σε μια χώρα 11.000.000 και με πεθαμένη διαφήμιση. Ναι, παίζουν πολλά σενάρια. Αλλά υπήρξαν κανάλια που ήταν νοικοκυρεμένα, που είχαν εργαζόμενους που τους πλήρωναν στην ώρα τους και αξιοπρεπώς και έβγαζαν με αυτούς το πρόγραμμά τους. Και είχαν και εξωτερικές παραγωγές-διαμάντια. Γιατί η κυβέρνηση θέλει να κλείσει αυτά τα κανάλια; Ο αρμόδιος υπουργός μισεί την τηλεόραση. Δεν την «πάει» ως Μέσο. Παράξενο, να είσαι υπουργός ΜΜΕ και να μισείς την τηλεόραση. Για να βγούμε από το Μνημόνιο δεν χρειάζεται μόνο ανάπτυξη στην πρωτογενή παραγωγή, στη γεωργία, στην κτηνοτροφία αλλά και στη ναυτιλία, στον τουρισμό, στις υπηρεσίες και στα ΜΜΕ. Η κυβέρνηση αποδόμησε, τινάζει στον αέρα έναν τεράστιο κλάδο, όπως αυτόν των ΜΜΕ. Τώρα θα αποτελειώσει και τα ραδιόφωνα και τα κανάλια τοπικής εμβέλειας, για να εκτοξευθεί ακόμη πιο πολύ η ανεργία στην περιφέρεια, στην επαρχία.
Για να βγούμε από το Μνημόνιο θέλει εθνική προσπάθεια και όχι την καταστροφή ενός κλάδου, γιατί δεν μας αρέσει έτσι όπως τα λένε τα υπάρχοντα κανάλια. Δημιούργησε άλλα κανάλια να λένε αυτά που θέλεις εσύ. Και κόψε μια ταρίφα σε όλα και πάρε χρήμα. Αλλά μην τους βάζεις λουκέτο. Ακόμη και η ΕΕ πρέπει να έχει μείνει άφωνη με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης. Άστοχες, σπασμωδικές κινήσεις. Πιο πολλά λεφτά θα χαθούν από τα λουκέτα των καναλιών. Πώς θα ορθοποδήσουν άμεσα τα νέα που θα φτιαχτούν; Για να στηθεί ένα κανάλι, να γίνει συνήθεια, θέλει χρήμα και υπομονή. Το χάσαμε το τρένο.
// Πιστεύετε ότι και αυτοί που υπερθεμάτισαν θα δώσουν τα χρήματα;
Τα 75 εκατομμύρια ευρώ είναι πάρα πολλά για μία άδεια, σε μια νεκρή από διαφήμιση αγορά, με τους νέους να είναι κολλημένοι στο ίντερνετ και με τις επενδύσεις που πρέπει να κάνουν σε βαν, λινκ, ψηφιακά στούντιο. Είμαι χρόνια στην τηλεόραση, δεν είμαι χθεσινός. Αν τα πάρει αυτά τα λεφτά ο υπουργός θα πρόκειται για θαύμα. Αλήθεια, γιατί δεν πήρε έναν άνθρωπο της τηλεόρασης να του πει ότι τα κανάλια δεν ορθοποδούν από τη μια ημέρα στην άλλη;
// Εσείς τι ετοιμάζεται τηλεοπτικά;
Ξεκινάω γυρίσματα και δίνω δουλειά σε 220 άτομα. Ετοιμάζω πυρετωδώς τη νέα μου σειρά «Music mall». Την παραγωγή ανέλαβε ο Γιώργος Καραγιάννης, ο οποίος έχει ήδη προωθήσει το νέο προϊόν σε δύο από τα τέσσερα κανάλια που εξασφάλισαν τηλεοπτική άδεια, προκειμένου η σειρά να βγει στον αέρα τον Ιανουάριο του 2017. Στο καθημερινό δραματικό σίριαλ θα πρωταγωνιστούν δημοφιλείς ηθοποιοί. Παράλληλα θα γίνουν και οντισιόν, που θα δώσουν δουλειά σε νέα φιντάνια του θεάματος. Αυτό με κάνει χαρούμενο.
// Θα βγούμε από αυτό το τούνελ;
Η χώρα τα επόμενα χρόνια θα ζήσει πραγματικά πολύ δύσκολα. Όποια κυβέρνηση δεν πει την αλήθεια στον λαό και υποτιμήσει τη νοημοσύνη του, θα φύγει πάραυτα. Τα ψέματα και οι διφορούμενοι χρησμοί από το Μαντείο το Δελφών πέθαναν.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια: